Ylpeä kissa osoittaa halveksuntaa Tuulikki Pietilän grafiikassa - Ateneumissa on esillä laaja ja hieno läpileikkaus graafikon tuotannosta

Tuulikki Pietilä: Notre-dame-de-Guadapule, Mexico-city, 1975. Kuvat: Ateneum

 Halveksuntaa (Psipsina 3) (1977)
Tuulikki Pietilän kissakuva osoittaa estottomasti halveksuntaa, Siksi grafiikan lehti on saanut nimekseenkin Halveksuntaa. Kissa on oman tiensä kulkija, joka ei alistu maanitteluun ja pyyntöihin, vaan kulkee häntä pystyssä ja silmät sirrillä minne huvittaa.

Ateneumin taidenäyttelyssä yksi nurkkaus on omistettu persoonallisille kissakuville. Muuten näyttely esittelee monipuolisen taidegraafikon, jonka aihepiiri liikkuu esittävistä matkakuvista vahvoihin värikylläisiin abstrakteihin vedoksiin. Mukana on myös uskonnollisia aiheita, maisemia, muotokuvia ja sirkuselämän kubistista kuvausta.

Tuulikki Pietilä (1917–2009) kuuluu sotien jälkeisen ajan keskeisiin suomalaisiin taidegraafikoihin. Ateneumin kolme salia täyttävä näyttely esittelee läpileikkauksen taiteilijan tuotannosta hänen 100-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi. Testamenttilahjoituksena saatuun Ateneumin Pietilä-kokoelmaan kuuluvat lähes kaikki taiteilijan teokset. Hän loi vuodesta 1933 lähtien yli 1400 teosta.
Pietilä eli ja työskenteli kirjailija Tove Janssonin kanssa 1950-luvun puolivälistä alkaen.

Varhainen aamu, saaristo, 1976.


Pietilä  oli teknisesti monipuolinen taiteilija. Hän sovelsi tuotannossaan useita eri tyylilajeja realismista kubismiin ja abstraktiin taiteeseen, lähinnä konstruktivismiin ja informalismiin. Ensimmäisen ei-esittävän työnsä Pietilä teki jo vuonna 1948. Myöhemmin 1960-luvulla Pietilä siirtyi vapaamuotoiseen informalistiseen esitystapaan.

Tuulikki Pietilän grafiikkaa on esillä Ateneumissa 9. huhtikuuta saakka.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Neuvosto-Virossa opettajan palkka oli sata ruplaa kuussa, ruplalla sai kolme olutta, mutta farkut maksoivat 180 ruplaa - Viron kansallismuseo Tartossa kertoo Viron historiasta kivikaudesta nykyaikaan