Runoilijan posken peittää kyynel - Hannu Väisänen vie katsojan Anna Ahmatovan mielenmaisemiin koskettavalla tavalla


Sirpa Pääkkönen, teksti ja kuvat
 
Seinän vihreä sävy Hannu Väisäsen näyttelyssä Anna Ahmatovan neljä huonetta palauttaa elävästi mieleen Ahmatovan kotimuseon Pietarissa. Siellä yhteisasuntolan  keittiön seinät on maalattu vihreiksi,  ja sama sävy toistuu Väisäsen installaation  keittiössä.

Ahmatovan kotimuseon tunnelma seuraa katsojaa  myös installaation kapeassa käytävässä ja sen taakse kätkeytyvissä pienissä huoneissa. Huoneisiin Väisänen on tehnyt pelkistettyjä ja symbolisia teoksia, jotka viittaavat Ahmatovan elämään.

Pietarissa Ahmatovan kotimuseo  tunnetaan Fontankan talona. Yhteisasuntola pystytettiin Sheremetevin palatsin piharakennukseen, kun vallankumous oli pyyhkäissyt Venäjän yli ja palatseja muutettiin kommunalkoiksi.

Runoilija Anna Ahmatova asui palatsissa lähes kolmekymmentä vuotta, välillä kotiarestiin tuomittuna. Siellä hän kirjoitti runoja, jotka ystävät kuljettivat talosta omaan muistiinsa tallennettuna. Ystävät opettelivat runoja ulkoa, jonka jälkeen runon sisältänyt paperinpala sai roihuta tulessa vallanpitäjien ulottumattomiin. Yksi poltettujen runojen symboli on samovaari.

Hannu Väisänen
  nostaa Ahmatovan elämäntarinaa esille omalla viitteellisellä kuvakielellään. Kuvat vievät yöllisiin pidätyksiin, vankilaan ja poltettuihin runoihin.

Muita teoksia konkreettisempi on maalaus takista. Se viittaa Ahmatovan aviomieheen, jonka päällystakki jäi huoneistoon, kun turvallisuuspoliisi kävi pidättämässä hänet. Takki roikkuu yhä Ahmatovan kotimuseossa Pietarissa.

Väisänen on luonut on upean ja mieleenpainuvan näyttelyn Wäinö Aaltosen museoon Turkuun.
Eri saleissa toistuvat Ahmatovan kasvot ja viittaukset runoihin ja vankilaan. Vankila ja karkotukset olivat Ahmatovan pojan ja kahden aviomiehen kohtalo.

Ahmatova säästyi teloitukselta vainon ja terroriin vuosilta toisin kuin monet hänen taiteilijatoverinsa. Runoihin tallentui julman ajan muistot ja Väisäsen taiteeseen Ahmatovan posken kokoinen kyynel.

Näyttely Anna Ahmatovan neljä huonetta on esillä Wäinö Aaltosen museossa 20. toukokuuta saakka. Kannattaa pitää kiirettä.

Seuraa blogia Taidetta, tarinoita, journalismia




Yleisökysely siitä, mitä pitää muistaa. Kuvat näyttelystä Sirpa Pääkkkönen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Raastava, tuskallinen, lamaannuttava häpeä - Jorma Myllärniemi luennoi häpeästä psykoanalyysin yössä

Pakila juhi 600-vuotista historiaansa kahden tunnin suurkonsertilla - katso kuvat blogista