Jazz keinutti Nevalla, mustalaisswing viihdytti ja Anton Baroninin orkesteri tarjosi taiturimaista nykyjazzia Valkeiden öiden swing -festivaalilla

Chance-On Manouce viihdytti yleisöä mustalaisswingillä.
Nevan aallot keinuttavat jazzlaivaa ja antavat lisämaustetta keinahtavalle mustalaisswingille Kvadrat-klubin jazzlaivalla Pietarissa. Chance-On Manouche -yhtye soittaa tyylillä, joka tuo mieleen Django Reinhardtin.
Laulusolisti Veronika Harlamova on kuin muotilehden sivuilta hypännyt 1920-luvun kaunotar vahvassa meikissä ja vaaleassa mekossa.
Tanssin pyörteissä jazzlaivalla.

Tanssijat valtaavat laivan pienen lavan. Intohimo sykkii heidän liikkeissään ja kasvoissaan. Naisten selät kaartuvat mutkalle, kun kavaljeerit pyörittävät daamejaan. Taiturimaiset tanssijat tulevat tanssikoulusta. Illan ehtiessä pidemmälle myös osa yleisöstä uskaltautuu tanssilavalle. Musiikki huutaa tanssimaan.

Olemme jazzristeilyllä Pietarin valkeat yöt -festivaalin Swing-festivaalilla. Venäjänmatkat teki aluevaltauksen ja vei suomalaiset ensimmäistä kertaa jazzfestivaalille Pietariin kesä-heinäkuun vaihteessa.

Jazzlaivan konsertti kuului festivaalin laajaan konserttitarjontaan. Laivalla musiikki soi kahdella kannella. Yläkannella raikuu iloinen dixieland, kun laiva ohittaa Pietarin upeita palatseja ja alittaa Nevan yli rakennettuja siltoja. Taakse jäävät Eremitaasi, Pietari Paavalin linnoitus ja Smolnan katedraalin sininen torni, joka pilkottaa komeasti puiden takaa.

Jazzklubi Kvadratin historia ulottuu 1960-luvulle. Klubi perustettiin vuonna 1964. Siellä järjestettiin luentoja jazzista, harjoiteltiin ja jammailtiin. Klubi toimitti lehtiä ja kirjoja jazzista ja järjesti äänitysmahdollisuuksia nuorille muusikoille. Omaa tilaa klubilla ei ollut, vaan tapahtumia järjestettiin kulttuuritaloissa, yliopistolla ja nuorisopalatseissa.

Kvadrat on tärkeä osa pietarilaisen jazzin historiaa. Tiiviin katsauksen venäläisen jazzin historiasta saa Pietarin jazzfilharmoniassa, jossa on pieni jazzmuseo.

Jazz soi Pietarissa jo 1920-luvulla. Neuvostokaudella jazzmuusikoiden esiintymismahdollisuudet olivat kehnommat, mutta jazz pysyi elossa ja sitä soitettiin muun muassa kotikonserteissa.
1960-luvun vapaammassa ilmapiirissa saatiin vieraiksi maailmantähtiä. Pietarissa vierailivat Benny Goodman, Duke Ellington ja Dave Brubeck.

Vuonna 1989 tumpetisti, pianisti ja säveltäjä David Goloshokin perusti Pietarin jazzfilahrmonian vanhaan elokuvateatteriin lähelle Vladimirin katedraalia. Siitä kehittyi tärkeä jazzin keskus Pietarissa. Aluksi suuntana oli melodinen mainstream, mutta nykyään filharmonian kahdessa tunnelmallisessa salissa kuullaan monia eri tyylisuuntia.
David Goloshokin orkestereineen.

Venäjänmatkojen jazzmatkalaiset osallistuivat jazzfilharmoniassa neljän tunnin konserttiin, jossa kuultiin 74-vuotiaan Goloshokinin taitavaa musisointia flyygelitorvella, sähköviululla ja vibrafonilla. Mukana oli myös hänen nimeään kantava yhtye.

Suomalaisvieraina konsertissa esiintyi Frim-Fram -kvartetti, joka toi iltaan bluesin sävelmiä. Illan päätti fuusiojazzia esittänyt Vintskevitsh-Taylor -kvartetti. Illan anti oli siis varsin monipuolinen.

Pietarin jazzkentässä mieleen painettava nimi on pianisti Andrei Kondakov, joka perusti jazzin ystävien JFC-klubin 1990-luvulla. Pieni ja tiivistunnelmainen klubi sai esikuvansa eurooppalaisista ja yhdysvaltalaisista klubeista. JFC-klubi opittiin tuntemaan pian myös Suomessa paikkana, jossa on joka ilta tarjolla laadukasta, kaikkia nykytyylejä edustavaa jazzia.
Anton Baronin, Grigorij Voskoboinik ja Garij Bagdasarjan.

Matkan aikana kuulimme moskovalaista pianistia Anton Baroninia, jonka kanssa soittivat  pietarilaiset basisti Grigorij Voskoboinik ja rumpali Garij Bagdasarjan.
Yhtye tarjosi venäläistä nykyjazzia parhaimmillaan, jossa tuntuivat myös jazzin traditiot.

Jazzmatkalaiset ehtivät kuunnella ennen kotimatkaa myös  big band -musiikkia, kun Pietarin Saksofonistit esiintyivät usean erinomaisen solistin kanssa Insinöörilinnan puistokonsertissa. Taivaalta tihkui vettä ja tuuli ulvoi, mutta se ei haitannut puhaltajien menoa. Lavalta kajahti iloinen 1920- ja 1930-luvun swing. Osan yleisöstä se houkutteli tanssimaan.


Lue matkasta myös Jazzpossun blogista.
Seuraa blogia Taidetta, tarinoita, journalismia

Sirpa Suomalainen ja Juki Välipakka vierailivat Pietarissa Frim-Fram -kvartetin kanssa.
 






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kattohaikara viihtyy Virossa – risumaja puhelintolpan päässä kelpaa asunnoksi kesästä toiseen

Грузинский хор создал уникальную атмосферу многоголосным пением в Успенском кафедральном соборе

Jo ajatus kissasta lievittää mielipahaa, kertoo tutkimus