Valokuvaaja käy joukkotuhojen tapahtumapaikoilla - Jari Silomäen kuvat hätkähdyttävät Kiasmassa
Jari Silomäen valokuvia Kiasmassa- Kuva: Sirpa Pääkkönen |
Helsingissä on
hiljattain nähty maanviljelijöiden traktorimarssia, opiskelijoiden
mielenilmauksia ja laaja vastalausemarssi maan johdon leikkauslinjalle.
Mitta on täynnä, sanovat mielenosoittajat.
Mielenosoitus on vanha ja toisinaan tehokas keino saada
äänensä kuuluville, kun on eri mieltä. Myös taiteilijat ottavat usein kantaa.
Kiasmassa on esillä näyttely Eri mieltä – nykytaiteen
toisinajattelijoita. Parikymmentä taiteilijaa ja taiteilijaryhmää tulkitsee
taiteen avulla yhteiskunnallisia kipukohtia.
Teoksissa otetaan kantaa Ukrainan sotaan, pakolaisuuteen ja siirtolaisuuteen. Taiteilijoiden katseen alla on myös historia. Mitä siitä on opittu, onko mitään?
Teoksissa otetaan kantaa Ukrainan sotaan, pakolaisuuteen ja siirtolaisuuteen. Taiteilijoiden katseen alla on myös historia. Mitä siitä on opittu, onko mitään?
Yksi vaikuttavimmista teoksista näyttelyssä on valokuvaaja Jari Silomäen kuvasarja Me olemme vallankumous – Joseph Beuysin
mukaan. Parinkymmenen valokuvan sarjassa valokuvaaja käy paikoilla, joissa on
vuodatettu verta ja kuoltu.
Idea valokuviin on tullut saksalaisen taiteilijan Joseph Beuysin valokuvasta, jossa taiteilija marssii kohti katsojaa. Beuys uskoi, että taiteella voi vaikuttaa.
Idea valokuviin on tullut saksalaisen taiteilijan Joseph Beuysin valokuvasta, jossa taiteilija marssii kohti katsojaa. Beuys uskoi, että taiteella voi vaikuttaa.
Silomäki on lainannut idean ja soveltanut sitä
kuvasarjaansa. Kuvissa mies kävelee katsojaa kohti 1900-luvun poliittisten
murhien ja joukkotuhojen tapahtumapaikoilla. Hän ottaa paikoilla niin monta
askelta kuin tapahtuma on vaatinut uhreja.
Kuvissa ei ole pitkiä selityksiä, vain paikkojen nimet ja
askelten lukumäärä. Katsoja saa kaivaa muististaan tai googlesta, mitä
paikoilla on tapahtunut. Joidenkin paikkojen uhrimäärä on niin valtava, ettei
niistä ole tilastoja.
Auschwitz-Birkenaun ja Treblinkan keskitysleireillä kuvaaja kävelee itsensä uuvuksiin. Normandiassa on otettava 237 000 askelta. Budapestin radiotalon lähettyvillä askelien määrä 3669.
Auschwitz-Birkenaun ja Treblinkan keskitysleireillä kuvaaja kävelee itsensä uuvuksiin. Normandiassa on otettava 237 000 askelta. Budapestin radiotalon lähettyvillä askelien määrä 3669.
Uudempia surullisten askeleiden kohteita ovat Taivaallisen
rauhan aukio Pekingissä, kerrostalojen kulmaus Moskovassa, Harlem New Yorkissa,
Sarajevo ja Kosovo.
Toinen vaikuttava teos Kiasman Eri mieltä –näyttelyssä on espanjalaisen Christina Lucasin videoinstallaatio Loppuunviety vapaus. Taiteilija on herättänyt henkiin ranskalaistaiteilija Eugène Delacroix’n maalauksen Vapaus johdattaa kansaa vuodelta 1830. Maalaus sai innoituksensa vallankumouksesta, joka johti Ranskan kuninkaan vaihtumiseen 1830.
Toinen vaikuttava teos Kiasman Eri mieltä –näyttelyssä on espanjalaisen Christina Lucasin videoinstallaatio Loppuunviety vapaus. Taiteilija on herättänyt henkiin ranskalaistaiteilija Eugène Delacroix’n maalauksen Vapaus johdattaa kansaa vuodelta 1830. Maalaus sai innoituksensa vallankumouksesta, joka johti Ranskan kuninkaan vaihtumiseen 1830.
Paljasrintainen Marianne symboloi Ranskaa ja kansanvaltaa.
Christina Lucasin videoinstallaatiossa Mariannelle ei käy hyvin. Teos esittää tulkinnan siitä, miten vapaus,
veljeys ja tasa-arvoisuus ovat monin paikoin saavuttamattomia.
Eri mieltä –näyttely Kiasmassa
20. maaliskuuta saakka.
Kommentit
Lähetä kommentti