Kuutti Lavosen kärsivät ja sulkeutuneet madonnat sukeltavat syvälle ihmisen psykologiaan

Kuutti Lavosen teos Hypnos. Kuvat näyttelystä: Sirpa Pääkkönen
Kuutti Lavosen madonnista tavattoman helppo pitää. Ne eivät ole kiiltokuvia, vaan usein rosoisia, kärsineitä, sisäänpäin kääntyneitä ja etäisiä naiskuvia - siis perin juurin inhimillisiä.
Edellisen kerran näin Lavosen laajan ja koskettavan näyttelyn Wäinö Aaltosen museossa Turussa vuonna 2013. Nyt galleria Duetossa Helsngissä on esillä pienempi, mutta yhtä lailla koskettava madonnanäyttely.

Lavosen madonnakuva galleria Duetossa.
Lavonen on kiinnostunut kasvoista, koska ne kertovat ihmisen psykologiasta ja tunteista.
Hänet on yhdistetty renesssanssin ja barokin maalareihin. Hän kokee itselleen barokin läheisemmäksi, koska barokki uhkuu sensuaalisuutta, lihallisuutta ja raadollisuutta. Barokin kuvissa ihminen on psykologisesti täydempi kuin renessanssin ihanteissa. Taiteilijan mukaan barokissa psykologia astuu klassisen kauneuden sisään.

Lavosen kasvokuvissa heijastuvat suru ja menetys, mutta niistä nousevat esiin myös aistillisuus ja lempeys. Ihmisissä on monta puolta, niin Lavosen grafiikassakin.
Lavosen taidehistoriallinen kotimaa on Italia. Hän tekee väitöskirjaa napolilaisesta barokkimestari Bernardo Cavallinosta (1616-1656) Lapin yliopistoon.
Historialliset kuvat koskettavat taiteilijaa, mutta hänen aiheensa nousevat myös omasta elämänpiiristä. Sekin lisää niiden koskettavuutta.

Kuutti Lavosen näyttely galleria Duetossa ( Kalevankatu 15) 18. 9. saakka. 

Lisää aiheesta: 
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1357279607549



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Neuvosto-Virossa opettajan palkka oli sata ruplaa kuussa, ruplalla sai kolme olutta, mutta farkut maksoivat 180 ruplaa - Viron kansallismuseo Tartossa kertoo Viron historiasta kivikaudesta nykyaikaan