Rut Brykin leikkisä ja kurinalainen keramiikkataiteen näyttely Emmassa kuuluu vuoden parhaimpiin näyttelyihin



Rut Brykin herkkyyttä. Kuvat näyttelystä; Sirpa Pääkkönen

 Kesän lopussa kannattaa suunnata Espooseen ja Emmaan, jos Rut Brykin näyttely Taikalaatikko on vielä näkemättä. Tämän vuoden näyttelykokemuksissani Brykin upeat keramiikkaveistokset ja reliefit sijoittuvat kärkipaikoille.
Niin sijoittuu myös tänä vuonna kymmenen vuotta täyttävä Espoon modernin taiteen museo Emma. Se on tarjonnut vuosien aikana upeita näyttelyelämyksiä alkaen avausnäyttelystä, Kazimir Malevitshin Henkisyys ja muoto, joka esitteli laajasti venäläisen avantgardismin johtohahmon mieleenpainuvia maalauksia.
Mutta nyt Emmassa on Rut Brykin herkkä ja kurinalainen, sivistynyt ja leikkisä, kokeileva ja inhimillinen keraamisen taiteen näyttely.
Perhosia.
Bryk tuntee taidehistorian. Hänen esittävissä keramiikkateoksissaan näkyvät yhteydet renessanssiin ja keskiajan uskonnollisiin kuviin. Hänen iloisissa kuvissaan hahmot lentävät kuin Marc Chagallin maalauksissa. Niissä näkyvät myös muistot Karjalasta.
Emman perusteellisuutta näyttelyn rakentamisessa kuvaa se, että näyttelyyn on tehty video, jossa Brykin tunteneet kertovat kiinnostavia muistoja taiteilijasta. Äänessä ovat tekstiilitaiteilija Vuokko Eskolin-Nurmesniemi, arkkitehtuurin professori Juhani Pallasmaa, Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan poika Sami Wirkkala ja taidehistorioitsija ja kriitikko Marja-Terttu Kivirinta.
Esimerkiksi Marja-Terttu Kivirinta sijoittaa Brykin hyvin merkittävään asemaan suomalaisessa kuvataiteessa.
Rut Bryk (1916-1999) oli sodanjälkeisen Suomen keskeisimpiä taiteilijoita ja modernin keramiikkataiteen uudistaja.  Aikaisemmin lähinnä taideteollisuuteen ja taidekäsityöhön liittynyt keramiikka sai uuden tehtävän taiteellisen ilmaisun välineenä.


Keramiikka valloittaa tilan.
Bryk teki elämäntyönsä Arabian tehtaan taideosastolla, jossa hän aloitti 25-vuotiaana vuonna 1942. Keramiikka oli silloin hänelle uusi tuttavuus. 1950-luvulla hän löysi keramiikkaansa abstraktin muotokielen.
Reliefi kohoaa seinästä.
Abstraktit reliefit perustuvat Brykin luomaan geometriseen moduulijärjestelmään. Hän rakensi veistoksia kärsivällisesti pala palalta, vaikka ne olivat hyvin työläitä. Teosten koko kasvoi ja niiden suhde tilaan korostui.
Emman näyttelyssä on esillä parisataa teosta, jotka edustavat Brykin uran eri vaiheita leikkisistä perhosista ja lehmistä tilateoksiin ja abstrakteihin reliefeihin.
 Näyttely on avoinna 4. syyskuuta saakka, Ahertajantie 5.

 
Asetelma.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kattohaikara viihtyy Virossa – risumaja puhelintolpan päässä kelpaa asunnoksi kesästä toiseen

Грузинский хор создал уникальную атмосферу многоголосным пением в Успенском кафедральном соборе

Jo ajatus kissasta lievittää mielipahaa, kertoo tutkimus