Lea Kömi lataa intohimon ja petoksen mustavalkoisiin valokuviinsa





Kuva sarjasta Banks. @Lea Kömi

Valokuvataiteilija Lea Kömin Dramaattiset varjot –näyttelyn valokuvissa liikkuu kohtalokkaita naisia, jotka vamppaavat miehiä. Miehet ovat kyynisiä rikollisia tai vieteltävissä olevia rikosetsiviä, joita nainen naruttaa. Keskeinen sankari on femme fatale eli kohtalokas nainen.

Lavastetuissa mustavalkoisissa kuvissa on tarinoita, joista katsoja näkee väläyksen, mutta ei sitä, mistä tarina on alkanut ja mihin se päättyy. Ne tihkuvat intohimoa, petosta ja draamaa. Naisten ja miesten roolimallit eivät kumpua todellisuudesta, vaan liioittelusta ja taiteeksi muutetuista stereotypioista.

Yhdessä kuvassa miehen käden varjo uhkaa vaaleatukkaista, säikähtänyttä naista. Toisessa nainen ottaa aseekseen korkokengän ja hyökkää kohti tuntematonta vastustajaa. Kolmannessa nainen jää auton alle ja neljännessä nainen lojuu tiellä dramaattisten valojen pyyhkiessä mahdollista rikospaikkaa. 

Elokuvamaiset kuvat ovat saaneet vaikutteita 1940- ja 1950-lukujen Hollywoodin film noir -elokuvista. Teatterikuvaukseen perehtynyt Kömi ihastui film noir -elokuvien jyrkkiin valoihin ja dramaattisiin varjokuvioihin. Dramatiikka syntyy valon ja varjon kontrasteista.
 
Kuva sarjasta Femme Fatale @Lea Kömi
”Meillä on avopuolisoni kanssa tapana katsoa vanhoja klassikkoelokuvia. Muutama vuosi sitten innostuin eritoten 1940-luvun ja 1950-luvun alkupuolen film noir -leffoista. Minuun teki suuren vaikutuksen muun muassa Billy Wilderin ohjaama Auringonlaskun katu ja Carol Reedin Kolmas mies”,  Lea Kömi kertoo.
 Elokuva Kolmas mies innoitti häntä monestakin syystä. Siinä on vahvaa dramaattista valoilmaisua, kuvauskulmien omaperäisyyttä ja mukana on myös Orson Wellesin mystinen ja karismaattinen sivurooli.

Auringonlaskun kadussa Kömiä  kiehtoo mykkäelokuvan tähden, Gloria Swansonin ylidramaattinen roolisuoritus. Hänen kauttaan kuvataan aikakauden muuttumista, hiipuvaan tähteyteen liittyvää luopumisen vaikeutta ja samalla Hollywoodin tähtitehtaan pimeää puolta.

”Olen näytellyt itsekin aikoinaan muun muassa Kellariteatterissa 1992. Esitin Nouseva Vesi -nimisessä näytelmässä Hollywood-tähteä, jonka esikuvana oli ohjaajan mukaan Mae West, 1930-luvun glamourintäyteinen supertähti ja viettelijätär. Itse taisin viedä hahmoa enemmän Greta Garbon kaltaisen salaperäisyyden suuntaan. Myöhemmin aloin valokuvata teatteria.”

Foto Noir -tarinoiden ideat lähtevät usein esineistä, jotka kuljettavat juonta eteenpäin.
Malleja kuviinsa Lea Kömi on löytänyt  Facebookin TFCD-mallisivuilta. Osa sarjoista on kuvattu Kömin studiolla Vallilassa ja osa ulkona, kuten Pohjois-Espoossa sijaitsevan Kaisan kodin kauniissa ja 

historiallisessa ympäristössä.
Miehet pelaavat, naiset katsovat. @Lea Kömi

Näyttelyssä on esillä noin kolmekymmentä valokuvaa. Television näytöllä pyörii viisi tarinaa elokuvamaisina valokuvaesityksinä. Näyttelyn ollessa kiinni televisio näkyy Mannerheimintien puoleisessa ikkunassa ja valokuvaesityksiä voi käydä katsomassa vaikka keskellä yötä

Näyttelyssä ovat mukana Kasvot Kirjassa –valokuvasarja vuodelta  2013 Kohtalona Ahneus –valokuvasarja vuodelta 2014,  Femme Fatale –valokuvasarja vuodelta 2014,  Banks -valokuvasarja, vuodelta 2013 ja Murhaava auto –valokuvasarja vuodelta 2015.

Lasipalatsi (Mannerheimintie 22–24), ti–su 12–18, näyttely avoinna 8. 11. saakka.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Neuvosto-Virossa opettajan palkka oli sata ruplaa kuussa, ruplalla sai kolme olutta, mutta farkut maksoivat 180 ruplaa - Viron kansallismuseo Tartossa kertoo Viron historiasta kivikaudesta nykyaikaan