Rut Brykin leikkisä ja kurinalainen keramiikkataiteen näyttely Emmassa kuuluu vuoden parhaimpiin näyttelyihin
Rut Brykin herkkyyttä. Kuvat näyttelystä; Sirpa Pääkkönen |
Kesän lopussa kannattaa
suunnata Espooseen ja Emmaan, jos Rut
Brykin näyttely Taikalaatikko on vielä näkemättä. Tämän vuoden
näyttelykokemuksissani Brykin upeat keramiikkaveistokset ja reliefit
sijoittuvat kärkipaikoille.
Niin sijoittuu myös tänä
vuonna kymmenen vuotta täyttävä Espoon modernin taiteen museo Emma. Se on
tarjonnut vuosien aikana upeita näyttelyelämyksiä alkaen avausnäyttelystä, Kazimir Malevitshin Henkisyys ja muoto,
joka esitteli laajasti venäläisen avantgardismin johtohahmon mieleenpainuvia maalauksia.
Mutta nyt Emmassa on Rut
Brykin herkkä ja kurinalainen, sivistynyt ja leikkisä, kokeileva ja
inhimillinen keraamisen taiteen näyttely.
Perhosia. |
Bryk tuntee
taidehistorian. Hänen esittävissä keramiikkateoksissaan näkyvät yhteydet
renessanssiin ja keskiajan uskonnollisiin kuviin. Hänen iloisissa kuvissaan
hahmot lentävät kuin Marc Chagallin
maalauksissa. Niissä näkyvät myös muistot Karjalasta.
Emman perusteellisuutta
näyttelyn rakentamisessa kuvaa se, että näyttelyyn on tehty video, jossa Brykin
tunteneet kertovat kiinnostavia muistoja taiteilijasta. Äänessä ovat tekstiilitaiteilija
Vuokko Eskolin-Nurmesniemi,
arkkitehtuurin professori Juhani
Pallasmaa, Rut Brykin ja Tapio
Wirkkalan poika Sami Wirkkala ja
taidehistorioitsija ja kriitikko Marja-Terttu
Kivirinta.
Esimerkiksi
Marja-Terttu Kivirinta sijoittaa Brykin hyvin merkittävään asemaan
suomalaisessa kuvataiteessa.
Rut Bryk (1916-1999) oli
sodanjälkeisen Suomen keskeisimpiä taiteilijoita ja modernin keramiikkataiteen uudistaja.
Aikaisemmin lähinnä taideteollisuuteen ja taidekäsityöhön liittynyt keramiikka
sai uuden tehtävän taiteellisen ilmaisun välineenä.
Keramiikka valloittaa tilan. |
Bryk teki elämäntyönsä
Arabian tehtaan taideosastolla, jossa hän aloitti 25-vuotiaana vuonna 1942.
Keramiikka oli silloin hänelle uusi tuttavuus. 1950-luvulla hän löysi
keramiikkaansa abstraktin muotokielen.
Reliefi kohoaa seinästä. |
Abstraktit reliefit perustuvat Brykin luomaan geometriseen
moduulijärjestelmään. Hän rakensi veistoksia kärsivällisesti pala palalta,
vaikka ne olivat hyvin työläitä. Teosten koko kasvoi ja niiden suhde tilaan
korostui.
Emman näyttelyssä on
esillä parisataa teosta, jotka edustavat Brykin uran eri vaiheita leikkisistä
perhosista ja lehmistä tilateoksiin ja abstrakteihin reliefeihin.
Näyttely
on avoinna 4. syyskuuta saakka, Ahertajantie 5.
Kommentit
Lähetä kommentti