Kuorosta saa energiaa ja sisältöä elämään, sanoo Lauttasaaren Laulajien Nana Arponen – kuoron 70-vuotisjuhlakonsertti kajahtaa lokakuussa

Laulaminen lisää onnellisuutta, sanoo Nana Arponen.
Lauttasaaren Laulajat täyttää tänä vuonna komeat seitsemänkymmentä vuotta. Juhlakonsertti järjestetään Temppeliaukion kirkossa 6. lokakuuta klo 18. 
Kuoroa johtaa Victoria Meerson. Konsertissa säestäjinä toimivat Artemi Gvazava (viulu), Eduard Galper (piano), Camilo Pajuelo (kitara) sekä ryhmä Helsinginkadun Filharmonikkoja.

Yksi kuoron kantavista altoista on Nana Arponen, joka on myös kuoron hallituksessa. Näin Nana kertoo kuoroharrastuksestaan.

Milloin liityit LaLaan, miksi valitsit LaLan, lauloitko sitä ennen jossain muussa kuorossa?

”Liityin LaLaan samana syksynä kuin nykyinen kuoronjohtajamme Victoria, eli 2006. Sitä ennen en ollut laulanut muuta kuin lukion kuorossa noin 30 vuotta aiemmin”

Millaiseksi stemmaksi koet kakkosalton?

”Kakkosaltto on lempistemmani ja minulle se kaikkein sopivin. Se on oleellinen osa kuoron soundia joka antaa orkesterin alttoviulun tapaan pohjaa ja syvyyttä melodialle. Kontra-alton sointi liikkuu miesten ja naisten äänen rajamailla, joten se on stemmana todella mielenkiintoinen ja monipuolinen. Teoksesta ja johtajan pyytämistä painotuksista riippuen sointi voi olla lyyrinen ja kevyt tai tumma, dramaattinen, synkkäkin. Haastavinta ovat korkeat äänet, joiden tuottaminen on työlästä ja jopa vaikeaa. Yritän eniten kiinnittää huomioita sävelpuhtauteen, artikulaatioon, äänenväriin sekä kunnolliseen tekniikkaan, kuten äänenmuodostukseen ja hengitykseen. Suurimmaksi osaksi kakkosaltto laulaa kuitenkin ykkösalttojen tai joskus tenoreiden kanssa samaa stemmaa, sillä kovin usein ei kakkosaltoille ole kirjoitettu omaa stemmaa.”

Millainen kuoro LaLa on mielestäsi?

”LaLa on hyväntuulinen ja kannustava kuoro, jonka taso on noussut tämän 12 vuoden aikana todella paljon. Esitämme kiitettävästi hyvin vaativiakin kuoroteoksia. Laulajien pieni vaihtuvuus ilahduttaa kovasti, joten monet kuorolaiset tuntuvat, jos ei ihan perheen jäseniltä, niin ainakin sukulaissieluilta. Laulajat ovat sitoutuneita ja käyvät hyvin tunnollisesti harjoituksissa, mikä onkin välttämätöntä vaativan ohjelmiston vuoksi. Hyvin monilla laulajilla on korkea työmoraali, mutta valitettavan monet eivät harjoittele kotona. Emme ehdi tarpeeksi keskittyä esimerkiksi nyansseihin, kun nuotit ovat hakusessa. Se on ainut asia, mihin toivoisin suurta parannusta.”

Mitkä ovat mieleenpainuvimmat kokemuksesi LaLasta?

”Mieleenpainuvimpia ovat ne onnistumisen ja ylpeyden tunteet, kun saa esittää runsaan yleisön edessä monipuolisia ja upeita teoksia; sielunmessuja, kantaatteja, musikaaleja, kansanmusiikkia, joululauluja. Nautin myös ihan perusoppitunnista erinomaisen opettajamme johdolla.”

Millaista on laulaa oman tyttäresi Saara Goldhornin  kanssa samassa kuorossa?

”Se on todella ihanaa! Tyttäreni laulaa ykkössopraanoa ja minä kakkosalttoa, ja me laulamme sekä harjoituksissa että konserteissa vierekkäin. Ihailen lapseni kaunista ja puhdasta ääntä sekä hänen huolellista ja taitavaa rytmitajua. Hänen läsnäolonsa lisää laulamiseniloani entisestään, ja lisäksi saan paljon apua oman ääneni ”sijoittamiseen”. Alkuaikoina minulla oli konserteissa tippa linssissä ja pala kurkussa, kun olin niin liikuttunut hänen laulaessa esimerkiksi Jenkinsin Requiemin Pie Jesu -osan sooloa. Meillä on muutenkin läheiset välit, mutta tämän yhteisen harrastuksen myötä meillä on vielä enemmän sekä jutun juurta että sanatonta ymmärrystä toisen harrastusta kohtaan.”

Kuinka kauan olet ollut johtokunnassa, mitä johtokunta tekee, olet vastuunkantaja monissa asioissa, miten koet vastuunkantamisen?

”Olen ollut kuoron hallituksessa muistaakseni vuodesta 2007. Kuoromme on rekisteröitynyt yhdistys, ja hallitus huolehtii yhdistyksen jäsen- ja sääntömääräisten asioiden lisäksi hyvin monenlaisista kuoron toimintaan liittyvistä asioista. Näitä ovat muiden muassa esiintymispaikkojen varaukset ja konserttijärjestelyt, harjoitusaikataulut, maksujen hoitaminen (esim. avustajien ja opettajan palkkiot, Teosto-maksut, tilavuokrat) esiintymismatkat ja -asut, laululeirien järjestelyt, nuottien hankinta, lehti-ilmoittelu, konserttiohjelmien ja -julisteiden laatiminen ja painattaminen sekä karonkkajärjestelyt.”

Miten valmistaudut juhlakonserttiin?

”Juhlakonserttiin valmistaudun samalla tavalla kuin kaikkiin muihinkin konsertteihimme. Huolehdin riittävästä levosta ennen konserttia, syön esiintymispäivänä kevyesti välttäen äänelle haitallisia ruokia ja juomia (hapokkaat juomat, alkoholi, kahvi, suklaa, pähkinät, banaani, sitrushedelmät, maitotuotteet, mausteiset ruoat), pyrin avaamaan äänen ennen harjoituksia ja pähkäilen mitkä kengät kannattaisi laittaa jalkaan, että jaksan seistä kolmisen tuntia. Ensisijaisen tärkeää on kuitenkin osata ohjelmisto, ja yleensä opettelenkin sen kokonaan ulkoa. Näin voin 100-prosenttisesti keskittyä kuoronjohtajan kommunikaatioon ja johtamiseen.”

Mitä kuorolaulaminen antaa sinulle?

”Kuorossa laulaminen lisää onnellisuuttani ja hyvinvointiani. Se tuottaa minulle suurta iloa ja mielihyvää, sillä saan siitä energiaa ja sisältöä elämään. Tavoitteellisuus motivoi oppimaan ja kehittymään. Kuorolaulaminen on sosiaalisena, fyysisenä ja psyykkisenä harrastuksena hyväksi terveydelle!”



Lauttasaaren Laulajien juhlakonsertti Temppeliaukion kirkossa 6. lokakuuta klo 18. Ohjelma 20 e.

Juhlakonsertissa esitetään Karl Jenkinsin Requiem, Ariel Ramirezin Misa Criolla ja Jerry Bockin Viulunsoittaja katolla.




Kommentit

  1. Hyvää päivää ystäviä, nimeni on Antonio Laura Lund-Ruotsista, olen lääkäri ammatin mukaan, 45-vuotias. Lukekaa ystävällisesti todellisen elämäni todistukseni siitä, kuinka palautin takaisin rakkauden ja luottamuksen avioliittooni, minulla on hyviä aikomuksia siitä, että nämä tiedot auttavat tätä lukevaa henkilöä parantamaan sydäntä ja palauttamaan kadonneen rakkaussuhteen 2 päivän kuluessa. Stoy voi olla samanlainen, olin naimisissa Antonio kanssa neljä vuotta, viime kuussa hän hajosi kanssani, tein kaiken saadakseni hänet rakastamaan minua, mutta kaikki mitä tein oli turhaan, halusin häntä takaisin niin paljon, koska meillä oli kaksi pientä lasta yhdessä ja rakastan häntä niin paljon, etten voi elää ilman häntä, kysyin häneltä kaiken, tein lupauksia, mutta hän kieltäytyi. Selitin ongelmani kollegalleni työssä, hän on hyvä ystäväni ja hän kehotti minua ottamaan mieluummin yhteyttä rakkauden oikeinkirjoittajaan, joka voisi auttaa minua rakkauden palauttamisessa, mutta olen sellainen henkilö, joka ei koskaan ajatellut, että rakkauden loitsun osuus oli olemassa tai voi toimia, minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kokeilla sitä, lähetin sähköpostia minulle oikeinkirjoituskanavan yhteystiedot, jotka hän antoi minulle ja harvoille kunnille, kun sain vastauksen. Dr.Oduduwa kertoi minulle, että hän voi auttaa minua palauttamaan mieheni, se oli Ei hätää siitä, että kaikki menee hyvin ennen kolme työpäivää, seurain huolellisesti kaikkia hänen ohjeita siitä, mitä minun tulee tehdä kotona keskiyön rakkausloitsun rukouksen aikana. Oduduwa käynnisti rakkauden oikeinkirjoituksen osan ilmaan ja yllättäen toisena päivänä se oli noin klo 6.00. Aviomieheni rakkauspartneri soitti minulle matkapuhelimella, olin niin yllättynyt, koska aviomieheni on kieltäytynyt soittamasta minulle tai lähettämästä minulle tekstejä viimeisen kolmen viikon ajan, yhtäkkiä hän soitti pyytääkseni anteeksi ja sanoi, että hän palaa kotiin käymään luokseni ja lapseni pian. Siitä päivästä lähtien, kun hän soitti minulle, hänellä on ollut soittoääni ja tekstiviestejä minulle joka päivä, tänään hän soitti, että vastasin puheluun ja hän sanoi taas, että hän on niin pahoillani kaikesta, mitä tapahtui, että hän halusi minun antaa anteeksi ja palata hänelle. rakkauden kumppanina, että hän rakastaa minua niin paljon. Olen niin onnellinen, ja vasta tänään aloimme elää onnellisina yhdessä perheenä. syvällinen kiitollisuuteni menee Dr.Oduduwalle hänen lahjallisista voimistaan ​​palauttaa rikkoutunut avioliitto ja palauttaa entinen rakkauskumppani 2 päivän kuluessa rakkauden oikeinkirjoitusrukoukseen, joka toimii. Suosittelen häntä vilpittömästi kaikille, jotka etsivät kiireellistä rakkauden palauttamista (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kattohaikara viihtyy Virossa – risumaja puhelintolpan päässä kelpaa asunnoksi kesästä toiseen

Грузинский хор создал уникальную атмосферу многоголосным пением в Успенском кафедральном соборе

Jo ajatus kissasta lievittää mielipahaa, kertoo tutkimus