Sputnik rakastettuni - Murakamin arvoituksellinen pienoisromaani painuu syvälle ihmisen mieleen, jossa persoona jakaantuu kuin Hitchcockin elokuvassa
Sumire, Miu ja kertojana
toimiva nuori tokiolainen opettaja K.
Haruki Murakamin romaanin Sputnik – rakastettuni päähenkilöt ovat kaksi naista ja yksi mies, joiden tunteet kiertävät toisiaan kohtaamatonta rataa.
Haruki Murakamin romaanin Sputnik – rakastettuni päähenkilöt ovat kaksi naista ja yksi mies, joiden tunteet kiertävät toisiaan kohtaamatonta rataa.
Sputnik rakastettuni sai
ilmestyessään suomeksi 2000-luvun alussa nostetta ja kiittäviä arvosteluja. Jos
se vielä on lukematta (kuten minulla oli) ja kaipaa hyvää kesälukemista, kannattaa kipaista ostamaan kirjasta painettu
pieni ja kevyt pokkari tai lainata romaani kirjastosta.
Murakami pitää tarinan
tiiviinä. Teksti ei rönsyile eikä Murakami kehittele sivupolkuja kuten hän tekee
monissa laajemmissa romaaneissaan. Siinä on imua ja jännitystä, sillä
päähenkilö Sumire katoaa. Miu ja opettaja K yrittävät selvittää, mitä tapahtui.
Katoaminen ei ole
kuitenkaan romaanin ydin. Itse näen ytimen siinä, että Murakami kuvaa ihmisen
persoonallisuuden jakaantumista ja syvälle juurtunutta traumaa. On olemassa tässä maailmassa elävä, iältään
neljääkymmentä lähestyvä Miu ja toinen Miu, joka elää kuin peilin takana ja
jota toinen Miu voi katsella etäisyyden päästä.
On olemassa parikymppinen
Sumire, toivoton romantikko, tapoihinsa piintynyt ja lapsellinen kuten Murakami hänet määrittelee ja toinen Sumire, joka häviää
mystisesti.
Naisten välissä tasapainoilee
nuori opettaja K, joka rakastuu toivottomasti
opiskelijatoveriinsa ja kirjailijaksi haluavaan Sumireen. Sumire pitää
K:ta tärkeänä ystävänään ja uskottunaan, jolle hän voi kertoa unelmansa.
Kuvat: Sirpa Pääkkönen |
Sumire puolestaan ihastuu pyörremyrskyn tavoin
itseään vanhempaan Miuhun, joka on nainen. Murakami kehittelee erikoisen
kolmiodraaman, jossa toiveet eivät toteudu. Sisimmässään jokainen heistä kärsii
yksinäisyydestä.
Sumire lähtee Japanista
varakkaan, yritysjohtajana työskentelevän Miun kanssa pitkälle matkalle
Kreikkaan. Miu palkkaa Sumiren sihteerikseen, mutta Kreikan matka on
enimmäkseen lomaa: auringonpaahdetta, hiekkarantoja, mukavia illallisia aina
siihen yöhön saakka, jolloin Sumire katoaa. Miu hätyyttää opettaja K:n apuun
ratkaisemaan arvoitusta.
Murakami kuljettaa
tarinaa kevyesti ja mutkattomasti, mutta samalla niin että hän pitää lukijan
tiukasti otteessaan. Hänen kielensä pursuaa värikkäitä metaforia ja
vertauskuvia ja hän kuvailee tapahtumapaikkoja niin, että lukijan voi
kuvitella niitä mielessään.
Loppua kohti tarina
liukuu tasoille, jossa on mukana fantasiaa, mutta ei niin paljon kuin monissa
muissa Murakamin romaaneissa. Sumiren katoaminen ja Miun persoonan
jakaantuminen saavat hitchkockmaisia piirteitä. Kaikki ei ole sitä, miltä
pinnalta näyttää. Ihmisessä on monia eri puolia, joista osa on syvällä
piilotettuna muiden katseilta.
Kirjan lopussa Miu nousee
huvipuistossa maailmanpyörään. Huikean hieno ja elokuvamainen kohtaus antaa
lukijalle avaimia ymmärtää hieman enemmän Miun persoonaa.
Elokuvamaisuus jatkuu
loppuun saakka. Murakami rauhoittaa jännitteitä luomalla pienen episodin, joka
liittyy koulumaailmaan ja opettaja K:n mitäänsanomattomaan rakastajattereen.
Sitten seuraa hauska yllätys, joka ehkä kuitenkin on pelkkää unta. Murakami
jättää lukijalle ärsyttävän vapaat kädet tulkita, mitä oikeastaan tapahtui.
Kommentit
Lähetä kommentti