30miles -hankkeessa veneilijöitä koulutetaan turvalliseen merimatkailuun - hankkeeseen osallistuu kuusi satamaa Suomesta ja Virosta

Virossa opiskeltiin viime kesänä meripelastustaitoja.
Jos merellä joutuu vaaratilanteeseen, pelastustaidot ovat ensiarvoisen tärkeitä. 30miles -hankkeesseen osallistuvat suomalaiset ja virolaiset ovatkin asettaneet turvallisuuskoulutuksen tärkeysjärjestyksessä kärkeen, kun Suomenlahden satamia kehitetään.

30miles -hankkeen tarkoitus on luoda toimiva piensatamien verkosto Suomenlahdelle. Siihen osallistuu kuusi satamaa Suomesta ja kuusi Virosta. Reitin varrella päivämatka satamasta toiseen on noin kolmekymmentä mailia ilman, että täytyy palata samoja väyliä pitkin takaisin. Hanketta rahoittaa Central Interrag Baltic ja se saa EU-tukea. Projekti alkoi vuonna 2015 ja se kestää marraskuun loppuun vuonna 2018.
30miles -hankkeen satamat.

Turvallisuuden parantamiseksi on tehty turvallisuusvideoita veneilijöiden käyttöön. Ne antavat ohjeita muun muassa siitä, miten satamaan tullaan turvallisesti.

Meripelastuskursseja on järjestetty vapaaehtoisille ja ammattilaisille. Esimerkiksi itäisessä Virossa 
Joaorun rannalla järjestettiin  useita turvallisuuskursseja viime kesänä.
Turvallisuudesta pidettiin luentoja. Käytännön oppia virolaiset saivat tekemällä pelastusharjoituksia. Kursseja vetivät Narva-Jõesuun meripelastuskeskuksen jäsenet. Koulutukseen osallistui kuusikymmentäkuusi rannikkoseutujen asukasta.
Myös Narvan sataman koko henkilökunta sai turvallisuuskoulutuksen viime syksynä.

Merellä on erilaisia vaaratilanteita, joista selviämisessä auttaa hyvä valmistautuminen. Ongelmia saattaa syntyä, kun vene lasketaan vesille pitkän talvikauden jälkeen ja laitteissa on odottamatonta vikaa. Konevika voi johtaa ulkopuolisen avun tarpeeseen.
Hätämerkinantovälineiden käyttö pitää osata ja ymmärtää, mitä merkit tarkoittavat. Tätä taitoa tarvitsevat sekä veneilijät että pelastajat. Jos vene joutuu merihätään, se täytyy paikantaa, jotta apua voidaan lähettää.
Ensiaputaidot ovat hyödyllisiä.

Ennen vesille lähtemistä vene ja varusteet pitää huoltaa. Myös polttoaineen riittävyydestä täytyy  huolehtia. Matkareittiin kannattaa tutustua etukäteen ja sääennusteita on syytä seurata. Veneessä pidetään pelastusliivit päällä. Mukana täytyy olla sammutin mahdollista paloa varten.
Ennen matkaa kannattaa harjoitella avun pyytämistä ja vuotojen tukkimista veneessä.

Vaaratilanne syntyy, jos joku keikahtaa veneestä laidan yli. Sitä varten mukana on oltava pelastusrengas tai kelluke. Vaaratilanteesta tehdään hätäilmoitus. Kun pudonnut saadaan takaisin veneeseen, voi joutua antamaan ensiapua. Myös sairauskohtaus voi vaatia hätäensiapua. Jos joku sairastuu veneessä, täytyy suunnata lähimpään yhteyslaituriin tai satamaan ja hälyttää apua.
Suomessa meripelastuksen hälytysnumero on 0294 1000. Virossa voi soittaa numeroon +372 6922 500 tai +372 619 1224.

Lue lisää 30miles -hankkeesta.

Lisää turvallisuusohjeita Rajavartiolaitoksen APUA! Veneilijän turvallisuusopas

30miles -hankkeessa kehitetään Suomenlahden piensatamia.








Kommentit

  1. Tämä kuulostaa äärimmäisen tärkeältä ja hyödylliseltä hankkeelta. Toivottavasti rahoitus saa jatkoa, koska meriturvallisuudesta ja koulutuksesta on huolehdittava. Aiheen puitteissa on myös muita koulutusmahdollisuuksia, esim. GWO ART training -kurssit. Pidetään merellä liikkuminen turvallisena. http://www.meriturva.fi/fi/koulutus/tuulivoima-alan-turvallisuuskoulutukset

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kattohaikara viihtyy Virossa – risumaja puhelintolpan päässä kelpaa asunnoksi kesästä toiseen

Грузинский хор создал уникальную атмосферу многоголосным пением в Успенском кафедральном соборе

Jo ajatus kissasta lievittää mielipahaa, kertoo tutkimus