Minna Lasanen tulkitsee jazzstandardeja Rajaton jazzfestivaalilla - jazz tärähti jo 11-vuotiaana



Rajaton jazzfestivaalin pääesiintyjänä on tänä vuonna jazzlaulaja Minna Lasanen, joka astuu lavalle pianisti-säveltäjän Valeri Nikitinin Niki's Four Jazz Band -kvartetin kanssa ja täyttää Vuosalin upeilla swing-tulkinnoillaan ikivihreistä jazzklassikoista. 

Lasanen laulaa muiden muassa Ella Fitzgeraldin ja Nancy Wilson tunnetuksi tekemiä kappaleita.
”Ihailen näitä kahta laulajaa, koska he ovat taitavia laulajia ja mielettömän hyviä improvisoijia. Heillä on selkeä oma fraseeraus ja oma soundi”, Lasanen sanoo.

Minna Lasanen kuuli jazzia pikkutyttönä kotonaan. Hänen isänsä on säveltäjä, sovittaja ja jazzmuusikko Pentti Lasanen.
”Jazz tärähti minuun jo 11-vuotiaana.”

Minna Lasanen alkoi tehdä töitä laulajana 16-vuotiaana. Hän ei kouluttautunut laulajaksi, vaan opiskeli aluksi parturi-kampaajaksi.
 ”Muutin 1990-luvun alussa Tukholmaan ja tein töitä kampaamossa. Muutaman vuoden kuluttua aloin laulaa Ruotsissa.”

Lasanen kutsuttiin Kreikkaan vuonna 1996. Hän esiintyi yökerhoissa ja lauloi päivisin ravintoloiden ruokavieraille.
”Kreikka oli varsinainen musiikin korkeakoulu. Turistikaudella lauloin 220 päivää putkeen.”
Työt vähenivät Kreikassa, ja Lasanen palasi Suomeen vanhaan kotikaupunkiinsa Porvooseen. Häntä työllistivät risteilyalukset.

Laivat ovat hyviä työnantajia. Olen esiintynyt kahdeksallatoista risteilylaivalla. Laulamisen lisäksi minulla on juontotehtäviä.”
Hän käy talvisin esiintymässä myös Espanjassa Aurinkorannikolla ja Kanarian saarilla.
Lasasen ohjelmistoon kuuluu viihdemusiikkia, amerikkalaista rytmimusiikkia, jazzia, bluesia ja soulia. Hän esiintyy monenlaisissa kokoonpanoissa duoista big bandeihin.

Jazzia 48-vuotias Lasanen alkoi laulaa kypsemmällä iällä, koska hänen mielestään jazzin tulkinta vaatii elämänkokemusta.
”Nuoren ihmisen ääni ei ole yhtä vakuuttava jazziin kuin kokeneen laulajan. Keskityn nyt jazziin, kun minulla on kokemusta ja näkemystä. Jazz on vaikea genre. Laulajan täytyy olla muusikko muiden muusikoiden rinnalla, kuunnella toisia, improvisoida ja varioida sävelkulkua. Tämä vaatii valtavasti keskittymistä ja laulajalla pitää olla omaa sanomista.”

Rajaton jazzfestivaalin kappaleet Lasanen valitsi yhdessä yhtyeen kanssa. Hänelle on tärkeää, että myös soittajille konsertti on mieluinen kokemus.
Porvoossa Lasanen järjestää kerran kuussa jazzklubeja vanhemman jazzin ystäville Kliffa & Klubi - klubissa. Ilta on nimeltään Lasanen Happy Jazz Club.

Kansainvälinen Rajaton jazz -festivaali järjestetään Vuotalossa nyt jo kolmattatoista kertaa. Pääkonsertti on Vuotalolla perjantaina 15. helmikuuta klo 19. 


Illan aikana esiintyy myös Sini Hämäläinen Trio. Yhtye yhdistelee ennakkoluulottomasti jazzin estetiikkaa ja popkappaleita. Perinteiset jazzstandardit ja 2010-luvun musiikki toimivat seteissä keskenään sulassa sovussa – oli kappale mikä hyvänsä, se taipuu bebopiksi, swingiksi tai bossa novaksi käden käänteessä.


Rajaton-jazzfestivaalin ohjelmisto:


Ke 13.2. klo 17.30-18.30

Kirjailijavieraana, Claes Andersson.
Haastattelijana, Päivi Hytönen.
Vapaa pääsy
Paloheinän kirjasto, Paloheinäntie 22, Helsinki

Kirjailijavierailun järjestävät yhteistyössä Helsingin kaupunginkirjasto, Työväenopisto ja Rajaton jazz – festivaali.

Ke 13.2. klo 19:00 Laulu, Julia Korkman & piano, Claes Andersson, 
Kvar i mig – Yhä minussa.
Hoitokoti Päiväkumpu – Repovuorentie 12,
00670 Helsinki (entinen Paloheinän kirkko)
Liput käsittelykuluineen 15 / 10 €. Liput helposti Ticketmasterista osoitteesta https://www.ticketmaster.fi/event/248445, liput voi varata ennakkoon: puh. 040 519 48 19, artjazzhelsinki@gmail.com, Sysimiehentie 39 A ja ostaa ovelta puoli tuntia ennen konsertin alkamista.

Pe 15.2. klo 19 Rajaton jazz –festivaali Vuotaloss: Minna Lasanen ja Valeri Nikitinin Niki's Four Jazz Band -kvartetti sekä Sini Hämäläinen Trio
Liput 15 / 13 euroa
+ toimitusmaksu (alk. 1€ www.lippu.fi)
Kesto kaksi ja puoli tuntia, sisältää väliajan.
Suoralinkki lipunmyynttiin: https://www.lippu.fi/rajatonjazz2019
Lipunmyynti: Lippupisteen myyntipisteistä ja ovelta tunti ennen konsertin alkamista sekä puh. 0600 900 900 (2 €/min+ pvm).
Ryhmäalennusehdot: liput 13 €/hlö jos ryhmän koko vähintään 5 henkilöä.
Lisätiedot: Sergei Sokolov, tuottaja, puh. 040 519 48 19, sokolov.sergei@gmail.com
Yhteystiedot: Vuotalo, Mosaiikkitori 2, www.vuotalo.fi

La 16.2. klo 19:00 Frim-Fram duo: laulu ja kitara, Juki Välipakka & Sirpa Suomalainen
Bluesia ja New Orleans-meininkiä.
Art Jazz & Inna In Style –kulttuuriklubi,
Sysimiehentie 39A, 00670 Helsinki
www.artjazz.fi
Liput 15/10 €, liput voi varata ennakkoon: puh. 040 519 48 19, artjazzhelsinki@gmail.com, Sysimiehentie 39 A ja ostaa ovelta 30 min. ennen konsertin alkamista.
Tapahtuma Facebookissa:
https://www.facebook.com/events/1966578360122057/





 


Kommentit

  1. Hyvää päivää ystäviä, nimeni on Antonio Laura Lund-Ruotsista, olen lääkäri ammatin mukaan, 45-vuotias. Lukekaa ystävällisesti todellisen elämäni todistukseni siitä, kuinka palautin takaisin rakkauden ja luottamuksen avioliittooni, minulla on hyviä aikomuksia siitä, että nämä tiedot auttavat tätä lukevaa henkilöä parantamaan sydäntä ja palauttamaan kadonneen rakkaussuhteen 2 päivän kuluessa. Stoy voi olla samanlainen, olin naimisissa Antonio kanssa neljä vuotta, viime kuussa hän hajosi kanssani, tein kaiken saadakseni hänet rakastamaan minua, mutta kaikki mitä tein oli turhaan, halusin häntä takaisin niin paljon, koska meillä oli kaksi pientä lasta yhdessä ja rakastan häntä niin paljon, etten voi elää ilman häntä, kysyin häneltä kaiken, tein lupauksia, mutta hän kieltäytyi. Selitin ongelmani kollegalleni työssä, hän on hyvä ystäväni ja hän kehotti minua ottamaan mieluummin yhteyttä rakkauden oikeinkirjoittajaan, joka voisi auttaa minua rakkauden palauttamisessa, mutta olen sellainen henkilö, joka ei koskaan ajatellut, että rakkauden loitsun osuus oli olemassa tai voi toimia, minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kokeilla sitä, lähetin sähköpostia minulle oikeinkirjoituskanavan yhteystiedot, jotka hän antoi minulle ja harvoille kunnille, kun sain vastauksen. Dr.Oduduwa kertoi minulle, että hän voi auttaa minua palauttamaan mieheni, se oli Ei hätää siitä, että kaikki menee hyvin ennen kolme työpäivää, seurain huolellisesti kaikkia hänen ohjeita siitä, mitä minun tulee tehdä kotona keskiyön rakkausloitsun rukouksen aikana. Oduduwa käynnisti rakkauden oikeinkirjoituksen osan ilmaan ja yllättäen toisena päivänä se oli noin klo 6.00. Aviomieheni rakkauspartneri soitti minulle matkapuhelimella, olin niin yllättynyt, koska aviomieheni on kieltäytynyt soittamasta minulle tai lähettämästä minulle tekstejä viimeisen kolmen viikon ajan, yhtäkkiä hän soitti pyytääkseni anteeksi ja sanoi, että hän palaa kotiin käymään luokseni ja lapseni pian. Siitä päivästä lähtien, kun hän soitti minulle, hänellä on ollut soittoääni ja tekstiviestejä minulle joka päivä, tänään hän soitti, että vastasin puheluun ja hän sanoi taas, että hän on niin pahoillani kaikesta, mitä tapahtui, että hän halusi minun antaa anteeksi ja palata hänelle. rakkauden kumppanina, että hän rakastaa minua niin paljon. Olen niin onnellinen, ja vasta tänään aloimme elää onnellisina yhdessä perheenä. syvällinen kiitollisuuteni menee Dr.Oduduwalle hänen lahjallisista voimistaan ​​palauttaa rikkoutunut avioliitto ja palauttaa entinen rakkauskumppani 2 päivän kuluessa rakkauden oikeinkirjoitusrukoukseen, joka toimii. Suosittelen häntä vilpittömästi kaikille, jotka etsivät kiireellistä rakkauden palauttamista (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kattohaikara viihtyy Virossa – risumaja puhelintolpan päässä kelpaa asunnoksi kesästä toiseen

Грузинский хор создал уникальную атмосферу многоголосным пением в Успенском кафедральном соборе

Jo ajatus kissasta lievittää mielipahaa, kertoo tutkimus