Henri Matissen värit ja viivat eivät sammuta lumoaan
Henri Matisse: Punainen huone. |
Poljen
kuntopyörää, kun katse osuu kookkaaseen, paksuselkäiseen kirjaan, Henri Matisse, jonka olin ostanut
Eremitaasin taidemuseosta Pietarista joskus 1980-luvulla.
Ranskalainen Henri Matisse (1869-1954) oli tehnyt
silloin vaikutuksen ja on hauska huomata, että sama taiteilija vaikuttaa edelleen yhtä voimakkaasti. Ihmisen temperamentista ja
persoonallisuudesta sanotaan, että tietyt piirteet säilyvät läpi elämän. Tiettyä
pysyvyyttä näkyy olevan myös taidemaussa, ainakin omalla kohdallani.
1900-luvun
alkuvuosikymmenet olivat kuvataiteessa tavattoman luovia, kekseliäitä ja
visuaalista ajattelua uudistavia vuosikymmeniä. Taiteen rajat paukkuivat sekä
Euroopassa että Venäjällä, kun uusia tyylisuuntauksia ja ismejä tuotiin
näyttelyihin taidekansan iloksi ja ihmettelyn aiheeksi. Toki myös
tuomittavaksi, kaikki eivät nielleet muutoksen aaltoja.
Matissen ja hänen taiteilijatovereidensa mukana tuli
fauvismi: voimakkaat värit, rohkeat siveltimen jäljet, koristeellisuus ja ilo.
Minulle Matisessa ehkä tarttuvinta on iloisuus.
Pietarin
Eremitaasissa on yksi maailman hienoimmista Matissen taiteen kokoelmista. Pari
vuotta sitten kokoelma siirtyi päärakennuksesta Pääesikunnan taloon Palatsiaukiolla,
jonne remontoitiin upeat tilat museon impressionisteille, 1850-lukua uudemmalle
taiteelle ja vaihtuville näyttelyille.
Henri Matisse: Tanssi. |
Matissen huikeita maalauksia riittää useampaan saliin. Pääesikunnan
talon näyttelytiloissa on valtavan iso Tanssi-maalaus
vuodelta 1910, joka on yksi taiteilijan tunnetuimmista maalauksista. Samasta
teoksesta on ainakin kaksi versiota. Punaiset, alastomat ihmishahmot pitävät
toisiaan kädestä kiinni tanssiessaan piirissä pelkistettyä sinistä taivasta ja vihreää
maisemaa vasten. Maalaus yhdistetään
usein Igor Stravinskyn Kevätuhrin nuorten tyttöjen tanssiin. Samaan
sarjaan kuuluu teos Musiikki. Pietarilainen taidemesenaatti Pjotr Štšukin tilasi
ne taiteilijalta.
Matissen
värikylläistä taidetta katsellessa tekee mieli leikkiä valitsemalla
lempimaalauksia. Ne voivat toki aina välillä muuttuakin.
Omia suosikkejani on paljon. Punaisessa huoneessa vuodelta 1908 palvelija asettelee hedelmiä
vatiin. Pöydän dekoratiiviset kuviot hyppäävät hauskasti seinälle ja ikkunasta
aukeaa maisema, joka on kuin toinen maalaus.
Sinisävyisessä Keskustelu-maalauksessa tunnelma on
vakavampi ja herättää mielikuvia: mitä miehen ja naisen synkänpuhuvat ilmeet
kertovat keskustelun sisällöstä.
Henri Matisse: Keskustelu. |
Maalarin ateljee-kuva vuodelta 1911 Issy-les-Moulineauxissa on
soma lempeine väreineen. Se on hyvän mielen namupala, jossa tavarat ovat sikin
sokin.
Eremitaasin teokset edustavat Matissen varhaiskautta.
Elämänsä loppupuolella taiteilija kehitti uuden tyylin leikkaamalla ja liimaamalla paperia.
Hän sairastui syöpään 1941, eikä vuodepotilaalta onnistuneet
veistosten tekeminen tai maalaaminen.
Etelä-Ranskassa sijainneessa ateljeeasunnossaan hän loi paperiarkeista
paperileikkaustaidetta räätälinsaksilla. Apulaiset asettelivat paloja seinille
hänen ohjeidensa mukaan. Lontoon
Tate-galleria esitteli Matissen paperileikkaustaidetta keväällä 2014.
Matissen taidetta näkee myös Nizzassa, jossa
sijaitsee Musée Matisse. Museo esittelee laajan kokoelman Matissen töitä koko
hänen uransa ajalta.
Henri Matisse: Ateljee. |
Kommentit
Lähetä kommentti