Ylpeä kissa osoittaa halveksuntaa Tuulikki Pietilän grafiikassa - Ateneumissa on esillä laaja ja hieno läpileikkaus graafikon tuotannosta
Tuulikki Pietilä: Notre-dame-de-Guadapule, Mexico-city, 1975. Kuvat: Ateneum |
Halveksuntaa (Psipsina 3) (1977) |
Ateneumin taidenäyttelyssä yksi nurkkaus on omistettu persoonallisille kissakuville. Muuten näyttely esittelee monipuolisen taidegraafikon, jonka aihepiiri liikkuu esittävistä matkakuvista vahvoihin värikylläisiin abstrakteihin vedoksiin. Mukana on myös uskonnollisia aiheita, maisemia, muotokuvia ja sirkuselämän kubistista kuvausta.
Tuulikki Pietilä (1917–2009) kuuluu sotien jälkeisen ajan keskeisiin suomalaisiin taidegraafikoihin. Ateneumin kolme salia täyttävä näyttely esittelee läpileikkauksen taiteilijan tuotannosta hänen 100-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi. Testamenttilahjoituksena saatuun Ateneumin Pietilä-kokoelmaan kuuluvat lähes kaikki taiteilijan teokset. Hän loi vuodesta 1933 lähtien yli 1400 teosta.
Pietilä eli ja työskenteli kirjailija Tove Janssonin kanssa 1950-luvun puolivälistä alkaen.
Varhainen aamu, saaristo, 1976. |
Pietilä oli teknisesti monipuolinen taiteilija. Hän sovelsi tuotannossaan useita eri tyylilajeja realismista kubismiin ja abstraktiin taiteeseen, lähinnä konstruktivismiin ja informalismiin. Ensimmäisen ei-esittävän työnsä Pietilä teki jo vuonna 1948. Myöhemmin 1960-luvulla Pietilä siirtyi vapaamuotoiseen informalistiseen esitystapaan.
Tuulikki Pietilän grafiikkaa on esillä Ateneumissa 9. huhtikuuta saakka.
Kommentit
Lähetä kommentti