Hannes Heikuran yksinäiset ihmiset tulena palavassa kaupungissa
Hannes Heikuran kuvia on esillä Virka-galleriassa. Kuvat: Sirpa Pääkkönen |
Työskennellessäni Helsingin Sanomissa toimittajana samaan
aikaan kun Hannes Heikura (1958-2015) oli siellä valokuvaajana, oli jotenkin
juhlallista, jos Heikura lähti keikalle kuvaajaksi. Heikuralta totuttiin
odottamaan aina hyviä kuvia, ja niin ne olivatkin.
Hänellä oli tarkka näkemys siitä, millaisen kuvan hän
halusi. Haastatteluissa hän oli aina taustalla ja kunnioitti tilannetta. Hän
teki työtään hiljaa ja huomaamattomasti.
Heikura voitti lukuisia arvostettuja valokuvapalkintoja ja
monet hänen valokuvansa jäivät lähtemättömästi mieleen kuten sotilas
unikkopellossa Afganistanissa, hiihtäjä Mika Myllylä treenaamassa suolla ja
pienet enkelit joulukadun avajaisissa Helsingissä.
Lehtikuvaajavuosiensa jälkeen Heikura alkoi tutkia ihmisen
yksinäisyyttä Helsingin yössä. Kuvista syntyi näyttelyitä ja kirjoja. Näyttelytrilogian
päätösosan End of the Road komeat mustan ja punaisen sävyiset kuvat ovat esillä
Helsingin kaupungin Virka-galleriassa 8. marraskuuta saakka (Sofiankatu 1).
Sarjan aiemmissa osissa kuvat ovat mustavalkoisia. Asko
Mäkelän vuonna 2014 tekemässä videohaastattelussa Heikura kertoo, miksi kuviin
tuli mukaan punainen väri.
”Ehkä niissä on mukana vähän toivoa”, Heikura sanoo haastattelussa.
Toinen selitys on se, että lehtikuvaajavuosinaan hän inhosi
kellertävän ja vihreän sävyisiä kuvia. Punainen löytyy parhaiten aamuyön
tunteina, jolloin aurinko on tietyssä kulmassa. Siinä on samaa sävyä kuin
katulampuissa.
Punainen mustan parina ja vastakohtana näyttää sytyttävän
kaupungin symbolisesti tuleen. Yö tuo Helsinkiin keskustaan muutamat yksinäiset
kulkijansa, joita valokuvaaja on joutunut joskus odottamaan kauankin.
Voimakas punainen sävy tekee kuvista maalauksellisia. |
Heikura ei halunnut mässäillä juoppojen tai syrjäytyneiden
kurjuudella. Hän odotti niin kauan, että linssin eteen ilmestyi tavallisia
ihmisiä.
”Yksinäisyyttä on tavattoman paljon”, Heikura sanoo videohaastattelussa.
Kuvissa katsoja kohtaa nuoren miehen, joka on jäänyt
lohduttomana istumaan kadulle kahden lokin piirittämänä. Lokki tallustelee myös
penkillä istuvien tyttöjen takana. Ihmiset pyöräilevät sateessa, odottavat
metroa tai häviävät varjoihin.
Kuvista on riisuttu kaikki turha. Ne ovat graafisia, välillä
sumuisiakin taideteoksia, joiden vahva lataus tuo katsojan eteen sen, mitä
kuvaaja on etsinytkin: irrallisuuden, yhteyden kadottamisen toiseen ihmiseen ja
kaunistelemattoman yksinäisyyden.