Kuvajournalismin suuret nimet Henri Cartier-Bresson ja Steve McCurry Helsingissä ja Pietarissa
Ateneumin taidemuseossa Helsingissä avautui eilen perjantaina
ranskalaisen Henri Cartier-Bressonin (1908–2004) näyttely. Laajassa näyttelyssä
on esillä kolmesataa kuva seitsemältä vuosikymmeneltä. Kuvat esittelevät ympäri
maailmaa matkustaneen kuvajournalismin suurmiehen.
Cartier-Bressonin valtavan merkityksen maailman tapahtumien
tallentajana näkee myös lauantaina Ateneumissa. Ruuhka on aikamoinen. Melko
pienikokoisia vedoksia saa kurkkia ihmisten olkapäiden takaa useissa saleissa
ja pitkillä käytävillä. Jonot eivät sentään yllä kadulle saakka kuten usein on
silloin kun joku suuri näyttely on loppumassa.
Cartier-Bressonin näyttely on avoinna tammikuun loppuun
saakka, joten varmasti näyttelyssä on väljempiäkin päiviä.
Cartier-Bresson: Sevilla, Espanja, 1933 (ylh.) ja Hyeres, Ranska 1932 |
Cartier-Bresson aloitti valokuvaamisen 1930-luvulla ja jatkoi sitä vuosisadan vaihteeseen saakka.
Hän matkusti ympäri maailmaa
ja oli silminnäkijänä monissa historiaan jääneissä tapahtumissa. Hän kuvasi
toisen maailmansodan jälkeen keskitysleireiltä vapautuvia vankeja ja Mao Zedongin
joukkojen marssia Pekingiin.
Cartier-Bresson tunnetaan käsitteestä ratkaiseva hetki.
Valokuvaajalle se on se silmänräpäys, jolloin kaikki on kohdallaan: valo,
sommitelma ja tilanne. Hyvään kuvaan vaikuttaa oikea ajoitus.
”En koskaan laskelmoi. Näen sommitelman ja odotan jotain
tapahtuvaksi. Arvoitusta ei pitäisi yrittää selittää liikaa”, Cartier-Bresson
sanoi.
Steve McCurryn kuvia Eremitaasissa Pietarissa., kuva Sirpa Pääkkönen |
Lisää hienoja valokuvia on tarjolla metropolissa nurkan
takana, Pietarissa. Eremitaasin nykytaiteen näyttelyiden siivessä pääesikunnan
talossa on marraskuun loppupuolelle saakka esillä huikean hieno Steve McCurryn
näyttely.
Värivedokset ovat suuria ja näyttely on rakennettu temaattisesti
niin, että eri saleissa on eri
maailmankolkista kertovia kuvia. Cartier-Bressonin tapaan vuonna 1950 Philadelphiassa
syntynyt McCurry on maailmanmatkaaja ja kuvajournalisti.
Hän on kiertänyt kameroineen muun muassa Afganistanissa,
Intiassa, Pakistanissa, Irakissa, Jemenissä, Libanonissa, Jugoslaviassa, Kambodzhassa
ja Filippiineillä. Hän on tallentanut kuviinsa sekä konflikteja että
arkielämää. Kuvissa on usein täydellisyyttä hipovat sommitelmat.
Eremitaasin näyttelyssä erityisen hienoja ovat värit. McCurry
kuvaa usein vakavia aiheita, mutta hänen kuvissaan on mukana myös toivo.
Boris Kudojarov: Nevski prospekt Leningradin piirityksen aikana 1941. |
Pietarissa kannattaa poiketa myös valokuvagalleria
Rosfotoon, joka on lyhyen kävelymatkan päässä Eremitaasista Bolshoja Morskaja –kadulla. Siellä on marraskuun alkuun saakka
esillä koskettava näyttely Sodan tiet. Näyttelyyn on koottu toisen
maailmansodan aikana rintamalla työskennelleiden valokuvaajien kuvia. Mukana
ovat muiden muassa venäläiset valokuvaajat Emmanuel Jevzirikhin, Boris
Kudojarov ja Ivan Shagin.
Rintamakuvien lisäksi kuvia on kotirintamalta ja toisen
maailmansodan aikana piiritetystä Leningradista. Kuvat dokumentoivat täyteen
ahdettuja junia, kun junilla vielä pääsi pakoon sodan runtelemasta kaupungista.
Kuvissa avustusjoukot tuovat ruokaa nälästä kärsiville leningradilaisille.
Rauhallisina hetkinä, kun pommikoneiden jyly ei aja ihmisiä väestönsuojiin,
lapset tulevat kaduille ja potkivat potkulautoja.
Elämään piiritetyssä Leningradissa voi tutustua tarkemmin
Leningradin piirityksen ja puolustuksen museossa Pietarissa.