Heidi Köngäs kertoo romaanissaan Sandra sisällissotaan joutuvan perheen tarinan niin koskettavasti, että lukijaankin sattuu
Suomen sisällissodasta on kulunut tänä vuonna sata vuotta. Se on aihe,
joka tarjoaa yhä maaperää kirjallisuudelle, taiteelle ja
tutkimukselle. Maa jakautui kahtia, eivätkä kaikki haavat ole vieläkään umpeutuneet. Sodan seurauksista on viime vuosina puhuttu muun muassa ylisukupolvisena traumana, jossa selittämätön paha on siirtynyt sukupolvelta toiselle.
Heidi Köngäs osaa romaaneissaan tuoda historian lähelle lukijaa. Edellisessä romaanissaan Hertta hän kertoi poliitikko Hertta Kuusisen tarinan. Romaanissa Sandra hän kuvaa viiltävästi yhden perheen ja suvun tarinan julmassa ja armottomassa sisällissodassa.
Sandra
on kuvaus myös selviämisestä suuressa köyhyydessä, jossa ihmiset ovat
langanlaihoja raatajia. Välillä pitää riipiä metsästä marjoja ja
ketunleipiä suuhun tai käydä naapurissa pyytämässä hieman jauhoja
ruisleipään, kun kotona odottaa monta ruokittavaa suuta.
Sandran tarina alkaa siitä, että köyhän perheen tytär joutuu huutolaislapseksi ja joutuu eroon läheisistään. Sandrasta kasvaa työteliäs nuori nainen, jota onnistaa, kun rinnalle löytyy hyvä mies. Lapsia syntyy tiheästi viisi kappaletta.
Sitkeydellä
ja sinnikkyydellä perhe saa rakennetuksi oman torpan. Elo on niukkaa.
Luonto, säät ja vuodenajat säätelevät elämää. Varpaita kipristää
pakkasessa, kun rahat eivät riitä kunnon kenkiin.
Luokkaerot
ovat jyrkät. Herrasväki asuu paremmissa taloissa ja piiat auttavat
talonpidossa. Torppari tietää paikkansa. Omasta säädystä ei hypätä luokkarajojen yli, vaikka
Sandran käly sitä yrittääkin rakastumalla herrasväen perilliseen. Unelma
paremmasta elämästä saa tylyn lopun.
Köngäs
kuljettaa tarinaa kolmen kertojan äänellä. Sandran lisäksi oman
tarinansa kertovat hänen kälynsä Lyyti ja lapsenlapsi Klaara, joka
kiinnostuu sukunsa vaiheista. Klaara tuo kirjaan nykyajan ja pidentää
sen kaareen sukupolvien yli. Sata vuotta sitten kärsittiin nälkää,
nykyajan rasite on työn epävarmuus. Klaara on näyttelijä, jolta
ikääntyminen vie työtarjoukset. Se on Klaaralle shokki, ja on vaikea
uskoa, että syrjintä osuu omalle kohdalle.
Romaanin
hyytävin vaihe alkaa puolivälissa, kun sisällissota vyöryy Sandran kotikylään.
Sotaan tempaistaan sekä Sandran mies että appiukko lähes sattuman
sanelemana punaisten puolelle.
Köngäs
kuvaa nälän, sairaudet ja mielivaltaiset tuomiot niin, että
lukijaankin sattuu.
Fiktio sekoittuu historiaan todentuntuituisesti.
Romaanissa vilahtavat rintamalinjat Tampereen lähistöllä, Vilppulassa ja Ruovedellä. Köngäs kuljettaa lukijansa Hennalan ja
Lappeenrannan vankileireille, avaa kahtia jakaantuneen kansan vihan.
Kun miehet viedään, naisten on osoitettava sisunsa ja hankittava leipää vaikka korteista ennustamalla ja sukkia parsimalla.
Aihe on synkkä ja surullinen, mutta teksti ei ole kuitenkaan raskasta. Tarina kulkee vetävästi, kieli vilisee kansansuusta löydettyjä hauskoja ilmauksia ja luontokuvaukset tuovat paukkupakkaset ja pyykinpesut rannassa lukijan olohuoneeseen.
Sandra ilmaisee romaanin rauhatahtoisen sanoman. Sota on yhtä kauheaa millä
tahansa rintaman puolella. Sandra on vaikuttava ja mieleenpainuva romaani.
Heidi Köngäs: Sandra. Otava 285 s.
Lisää Taidetta. tarinoita, journalismia -blogin tekstejä taidetarkkailija.blogspot.fi/
Kommentit
Lähetä kommentti