Tunneli Helsingistä Tallinnaan valmistuu jouluksi 2024, jos Peter Vesterbackan visiot toteutuvat

Peter Vesterbacka kehottaa unohtamaan turhan vaatimattomuuden. "Suomessa ja Virossa osataan." (Kuva Sirpa Pääkkönen)
Päivämäärä on 24.12.2024. Se on helppo muistaa, Peter Vesterbacka vakuuttaa. Jos unelmat, visiot, suunnitelmat ja toteutus menevät nappiin, silloin Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli on valmis ja juna suhataa kaupungista toiseen parissakymmenessä minuutissa.

Työmatka Helsingistä Tallinnaan tai päinvastoin on kuin mikä tahansa työmatka lähiöstä keskustaan. Tallinnaan voi pistäytyä illalliselle johonkin söpöön ja romanttiseen ravintolaan tai voi käydä katsomassa, mitä näyttelyitä Kumu tarjoaa.

Peter Vesterbacka esitteli tunnelihankettaan Suomi ja Viro 200 - yhteinen tulevaisuus? -seminaarissa Helsingin kaupungintalolla.
Jos kaikki etenee yhtä rivakasti kuin Vesterbacka puhuu, hankkeeseen on helppo uskoa. Hänellä on tausta Rovio Entertainmentin liiketoiminnan ja Angry Birds -mobiilipelin kehittämisessä sekä startup-tapahtuma Slushin järjestämisessä. Hänellä on myös hyvät yhteydet Kiinaan, josta hän etsii tunnelihankkeelle rahoittajia.

Vesterbacka on mukaansatempaava puhuja, joka saa salin kuuntelemaan, mitä hänellä on sanottavanaan. Ja näin hän puhuu.
"Aiesopimus tunnelista on allekirjoitettu. Mukana on useita yhtiöitä. Reittiä suunnitellaan ja teknisiä ongelmia tutkitaan. Arvion mukaan tunneli maksaisi 15 miljardia euroa. Rahoituksesta 70 prosenttia tulisi Kiinasta. Myös pohjoismaiset eläkeyhtiöt rahoittaisivat projektia."

"Tarvittavat luvat listattiin viime vuonna. Ympäristöluvissa on iso työ. Kannattavuuslaskelmissa tunneli voisi maksaa itsensä takaisin 37 vuodessa henkilöliikenteellä. Tunnelin kautta voitaisiin tehdä parikymmentä miljoonaa matkaa vuodessa."

"Merenpohja Suomenlahdella on pitkälle peruskalliota, joten tunnelin tekninen toteuttaminen onnistuu. Seitsemäntoista metriä leveän tunnelin poraus kestää arviolta kaksi vuotta."

Vesterbacka haluaa luoda uskoa sekä suomalaisiin että virolaisiin.
"Suomessa ja Virossa on unohdettava turha vaatimattomuus. Me ollaan oikeasti tosi hyviä."

Kriittisen äänen tunnelihankkeeseen toi johtava tutkija Kai Myrberg SYKE Merikeskuksesta. Hänen mukaansa tunnelihankkeessa voi piillä ympäristöriskejä Suomenlahdelle.

Lisää Viro-aiheisia blogikirjoituksia Facebookin sivulla Itä-Viron ystävät.
Seuraa blogeja Taidetta, tarinoita, journalismia ja Matkalla Itä-Virossa - seikkailuja ja elämyksiä.

Kommentit

  1. Tässä tuli tosi kiinnostavia näkökulmia hankkeeseen liittyen. Itseäni kiinnostaa rakennusalan ammattilaisena tunnelihanke nimenomaan tekniseltä osalta. Tunnelitöiden toteuttaminen vedenalaisena on kiehtova prosessi.
    https://www.loxus.com/fi/palvelut/loxus-rov--kalusto

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kattohaikara viihtyy Virossa – risumaja puhelintolpan päässä kelpaa asunnoksi kesästä toiseen

Грузинский хор создал уникальную атмосферу многоголосным пением в Успенском кафедральном соборе

Jo ajatus kissasta lievittää mielipahaa, kertoo tutkimus