Äänislinnassa soditaan, lauletaan ja porsastellaan – Kauko Röyhkän sotaromaani Kaksi aurinkoa antaa rosoisen kuvan suomalaisten sotaretkestä
Vanha ambulanssi Petroskoissa kesällä 2015. Kuvat: Sirpa Pääkkönen |
Kansilehdellä on Kauko Röyhkän nimikirjoitus, huomaan, kun olen lukenut sota-ajasta
kertovan romaanin Kaksi aurinkoa.
Vuonna 1996 ilmestyneestä ja monesti Röyhkän läpimurtoteokseksi luonnehditusta
romaanista on otettu uusintapainos. Hyvä niin.
Lukukokemus
on samanaikaisesti raju ja vetävä. Romaani kertoo nuhjuisista muusikoista,
jotka lähtevät jatkosodan loppuvaiheessa Äänislinnaan soittamaan ja laulamaan
sotilaille. Viihdystysjoukoilla oli sodan aikana tärkeä moraalinen tehtävä
pitää yllä mielialaa ja taistelutahtoa.
Kodin kynttilät, Äänisen aallot, Lännen
lokari ja Elämää juoksuhaudoissa soivat
konserteissa ja lieventävät sotilaiden koti-ikävää.
Petroskoissa on jäljellä sodankin aikana siellä olleita karjalaistaloja. |
Röyhkän
romaanissa Äänislinnaan saavutaan vasta, kun kolmasosa kirjasta on jo luettu.
Röyhkä pohjustaa elämässään nyrjähtäneiden sankariensa persoonia. Tärkeimmät
henkilöhahmot ovat rokonarpinen kitaristi Eeli ja poikamainen laulaja ja
luonnonlahjakkuus Tytti, joka improvisoi uusia melodioita päästään yhtyeelle
esitettäväksi. Eeli lymyilee Tukholmassa ja välttelee sotaan joutumista
kyseenalaisessa seurassa.
Suomalaiset valtasivat Äänislinnan syksyllä
1941. Kaupunki oli asemasodan aikana melko rauhallinen paikka. Upseerien ja
sotilaiden lisäksi Äänislinnaan tuli paljon lottia huolto- ja kirjapitotehtäviin.
Teatteritalo,
rumat tehtaat, Aunuksen radio, punavankien keskitysleiri, pääkatu,
lottahotelli, pienet hirsiset karjalaistalot, rantakatu ja Hallintoaukio
vilahtelevat tekstissä tuoden romaanille aitoa historiallista kaikupohjaa.
Pekka Tiilikainen ja Kauko Käyhkö työskentelevät Aunuksen radiossa. Georg Malmstén käy siellä laulamassa. Sinfoniorkesteri soittaa, kun
marskille järjestetään syntymäpäiväjuhlat.
Suomalaiset poistivat Leninin patsaan Petroskoista Hallintoaukiolta, mutta venäläiset palauttivat sen. |
Romaanin
erityispiirre on hyvin voimakas viettielämä. Sodan luomassa poikkeustilanteessa
ihminen porsastelee kuin eläin. Seksikohtauksia on paljon. Ne ovat usein
karkeita suoraan asiaan –kuvauksia. Liehittely ja soidinmenot ovat
turhanaikaista puuhaa. Naisia on vähän, joten paikalle tulevat naiset joutuvat
sotilaiden katseen ja himon kohteeksi. Kirjailija ei säästele julmuutta ja
inhorealismia, kun kaksi saksalaisupseeria raiskaa yhteistuumin nuoren
suomalaisnaisen.
Röyhkä kuvaa kiinnostavasti viiden hengen
yhtyeessä esiintyvän Tytin persoonan. Laiha, poikamainen Tytti pukeutuu esiintyessään
kultalameiseen lainapukuun, mutta tukka hapsottaa, eikä käytös
ole peräisin mistään Käytöksen kultaisesta kirjasta. Luonnetta ja tahtoa
Tytillä on vaikka muille jakaa ja musiikkia pulppuaa hänestä luonnonlapsen
tavoin.
Teatterissa järjestettiin kulttuuritapahtumia. |
Eeli on
yhtyeen rokonarpinen keulakuva, jonka kielenkäyttö on usein karkeaa.
Uskollisuus ei kuulu hänen hyveisiinsä, pomottaminen ja komentelu sen sijaan
kuuluvat.
Romaanin
loppupuolella pääosaan nousee eristäytynyt, omaan maailmaansa vetäytyvä
hanuristi Tuure, joka kohtaa suunnattomia julmuuksia paetessaan venäläisiä.
Röyhkä on
valinnut romaanin ajankohdaksi kevään ja alkukesän 1944, jolloin perääntyminen
on jo ainakin sotilasjohdon tiedossa. Kannaksen suurtaistelut alkavat.
Äänislinnassa liikkuu tarkka-ampujia ja venäläiset ovat lähellä.
Äänisen rannalla kulkee nykyään rantabulevardi. |
Romaani
huipentuu sotakuvaukseen, joka on realistisen tuntuista luettavaa. Eelin yhtye
lähtee Äänislinnasta esiintymään Aunuksen radioon. Soittajat joutuvat
väijytykseen. Kuvaus on tiheää, jännittävää ja ennakoimatonta.
Sotaromaanina
Kaksi aurinkoa ei kuulu karmeimpiin sotakuvauksiin, koska siinä eletään pitkään myös
rauhallisia aikoja. Katja Ketun
Lapin sodasta kertova Kätilö on
paljon julmempi. Kahteen aurinkoon mahtuu huumoria. Siinä on rosoisuutta ja yllättäviä käänteitä
ja historian tuoksua. Aiheena suomalaisten valloitusretki Äänislinnaan on hyvin kiinnostava.
Kauko Röyhkä: Kaksi aurinkoa. Like, 336. s.
Kommentit
Lähetä kommentti