Mestarikirjailija Ian McEwan kuvaa monisäikeisesti lapsen oikeutta, keski-ikäisyyttä, syyllisyyttä ja haavoittuvaisuutta
Ian McEwan. Kuva: Otava. |
Tiivis ja
timanttinen, tekee mieli sanoa Ian McEwanin romaanista Lapsen oikeus. Pariinsataan
sivuun on sisällytetty koukuttava tarina, jonka ympärille punoutuu monta
teemaa: oikeus, petos, syyllisyys, haavoittuvuus, uskonnollinen kiihko,
rakkauden lakastuminen, ylemmän keskiluokan elämä ja keski-ikäisyys.
Keskiössä on
kuuttakymmentä lähestyvä perheoikeuden tuomari Fiona, joka on luonut loistavan
uran oikeudessa tekemällä lukemattomia ratkaisuja perheiden riitatilanteissa.
Fionan yliopistomies hurahtaa itseään puolta nuorempaan opiskelijatyttöseen,
josta seuraa kriisi avioliitossa. Fiona heittää miehen ulos yhteisestä kodista.
Lapsia heillä ei ole.
Romaanissa
aviokriisi ei ole lainkaan painavin asia, mutta sillä on merkityksensä. Se
paljastaa, miten Fiona toimii tilanteessa, jossa häntä loukataan. Ja vielä
enemmän: työkseen aviokriisejä ratkova tuomari kohtaa oman haavoittuvuutensa.
Oikeusistunnoista romaani antaa realistisen tuntuisen kuvan,
paljon paremman kuin television tusinaviihdesarjat, joissa rikoksia puidaan
oikeudessa. Istuntokuvauksia ja tapauksia romaanissa vilisee liikaakaan, sillä merkityksellisyydessään yksi tapaus nousee muiden yli.
Jehovantodistajaperheen
17-vuotias, musikaalinen ja lahjakas poika Adam sairastaa leukemiaa. Ilman
verensiirtoa hänen henkensä on uhattuna, mutta sitä ei perheen uskonto salli,
koska verta pidetään saastaisena. Fiona joutuu ratkaisemaan, antaako hän luvan verensiirrolle
vastoin perheen tahtoa.
Adamin tarinasta kasvaa romaanin ydin. Adamin persoona on
hienosti kuvattu. Tiukassa uskonnollisessa yhteisössä kasvanut poika ei ole
päässyt koskaan itsenäistymään. Hän on sokeasti riippuvainen vanhemmistaan.
Fiona voisi tarjota ulospääsyn Adamille perheen tiukasta
valvonnasta, raottaa ovea toisenlaiseen maailmaan. Niinpä Adam rakastuu. Alusta
saakka on selvää, että Adamin kaukokaipuu ei voi johtaa mihinkään pysyvään.
Ian McEwan kuvaa kiinnostavasti
Fionan lipsumista, kun hän hetkellisesti ylittää ammattietiikan rajat. Hän
tekee virheen, josta seuraa syyllisyyden taakka. Romaanin loppupuolella
syyllisyys ja virheen puiminen nousevat keskeiseksi teemaksi. Fiona katuu,
mutta virhe ei jätä häntä rauhaan.
Romaanissa on huiman hieno loppuhuipennus, jossa teemat
risteytyvät toisiinsa elokuvamaisena kerrontana.
Fiona valmistautuu konsertoimaan ammattikiltansa
joulukonserttiin, jossa hän säestää pianolla tenoriystäväänsä. Katuva aviomies
tekee varovaisen lähestymisyrityksen. Muutaman kulauksen viiniä napattuaan
häikäisevästi pukeutunut Fiona astuu konserttilavalle. Ilmassa leijuu tiivis
jännitys, eikä lukija voi millään tietää, onnistuuko konsertti vai seuraako katastrofi.
Musiikki vie mielikuvat Adamiin, josta Fiona ei ole hetkeen
kuullut. Pahat aavistukset piinaavat häntä. Hänen on pakko ottaa selvää, mitä Adamille on tapahtunut. Lopussa on
monta jännitysmomenttia: konsertin onnistuminen, Adamin kohtalo ja se, antaako
Fiona anteeksi aviomiehelleen.
McEwan on kirjoittanut klassikkokirjailijan tyylillään
monisäikeisen ja tyylikkään romaanin, jonka pieni kauneusvirhe on juuttuminen
liikaa oikeusprosessien kuvaamiseen. Nimi Lapsen oikeus on osuva. Oikeuden on
toimittava lapsen parhaaksi, mutta onko lapsella itsellä oikeus päättää
kohtalostaan, jos hän ei ole siihen kypsä.
Ian McEwan: Lapsen oikeus, Otava, 223 s.
Kommentit
Lähetä kommentti