Retrojuna vie Pietarista Sortavalaan -pikajunallakin voi matkustaa läpi tiheiden metsien ja pienten karjalaiskylien
Sortavalan ortodoksinen kirkko. |
Junaa vetää vuodelta
1947 peräisin oleva hiilellä toimiva veturi. Kolme punaruskeaa vaunua
näyttävät lehden julkaisemassa kuvassa vanhoilta puuvaunuilta, mutta uutisen mukaan sisältä ne ovat
nykyaikaisia toisen luokan vaunuja.
Museojunalla matka
kestää kaksi vuorokautta, yöt nukutaan junassa. Retrojuna teki ensimmäisen
matkansa Pietarista Sortavalaan viime vuoden kesäkuussa.
Kirkko sisältä. |
Olen matkustanut
junalla Sortavalasta Pietariin pari vuotta sitten. Kostamuksesta tullut yöjuna
pysähtyi aamuvarhaisella Sortavalan asemalla noukkimaan yövaunuihinsa muutaman
unisen kulkijan hyteissä jo nukkuvien seuraksi.
Juna, jossa matkustin,
oli tyypillinen jo kulunut Venäjän
sisäisessä liikenteessä käytetty pikajuna. Hyteissä on neljä sänkyä, ja miehet
ja naiset nukkuvat sekaisin samoissa hyteissä.
Hyteissa on usein kuuma, ja kiskojen kolina nykii hereille, jos yrittää nukkua kuhmuraisella patjalla puhtaiden ja tärkättyjen valkoisten lakanoiden välissä.
Samanlaisissa junissa
olen matkustanut Petroskoihin ja Moskovaan, nukkunut yön yli ja katsellut aamun
valjettua ohi lipuvia metsiä, soita ja pikkukyliä.
Venäjän junissa on samanlainen
tunnelma kuin Rosa Liksomin Finlandialla palkitussa romaanissa Hytti numero 6,
jossa nuori nainen kuuntelee alkoholisoituneen miehen monologimaista pulinaa junan
kiitäessä pysähdellen ja nytkähdellen halki 1980-luvun Neuvostoliiton Mongoliaan.
Hytti numero 6:ssa
matkaa tehdään päivätolkulla. Pikajuna Sortavalasta Pietariin kestää kuusi
tuntia. Museojuna siis moninkertaistaa matkustusajan.
Entinen tyttökoulu on nykyään kirjasto. |
Hitaassa museojunassa matkan suurimman
viehätyksen voi kuvitella olevan itse junassa, joka lupaa tarjota matkan varrella viihdeohjelmaa. Pikajunan ikkunasta katsottuna Pietarin ja
Sortavalan välissä näyttää olevan enimmäkseen tiheitä metsiä. Jossain näkyy
pystyyn kuolleita puita metsäpalojen jäljiltä, jossain suota ja rämettä.
Kauneinta ovat järvet, jotka silloin tällöin pilkottavat ikkunasta. Juna ohittaa myös pieniä
karjalaiskyliä, joissa on jäljellä vanhoja, matalia hirsirakennuksia.
Kirjastossa on hiukan suomenkielisiä kirjoja. |
Junamatkoiila vaunupalvelija tarjoilee teetä ja keksejä. Moskovan junissa tee
tarjoiltiin lasista, joissa oli kauniit pidikkeet. Sortavalan junassa lasit on
harmittavasti korvattu mitäänsanomattamilla valkoisilla kupeilla.
Ensimmäisiltä Moskovan
matkoiltani muistan myös keskusradiosta kaikuneen musiikin ja Venäjän radion aikamerkin.
Vaunupalvelijat tulivat aamulla kolisuttamaan ovea herätyksen merkiksi.
Matkustamisen henkeen
kuuluu hetki yhteistä aikaa tuntemattomien matkatovereiden kanssa. Se
onkin sattuman kauppaa, kuka osuu seuraksi. Tuleeko kyytiin
vodkapulloa kallisteleva yksinäinen susi kuten Rosa Liksomin romaanissa. Omilla
matkoillani hyttitovereiksi on osunut mukavia ja avulaita venäläisiä, jotka
auttavat matkatavaroiden kanssa ja tarjoavat omia eväitään. Vieraanvaraisuus
tuntematonta kohtaan tuntuu junassakin.
Sortavala on
suomalaisille nostalgian kohde, koska se oli pitkän ajan suomalainen kaupunki. Keskusta on
pysynyt melko muuttumattomana. Reunoille on rakennettu kerrostalolähiöitä.
Funkkistyyliä Sortavalassa. |
Suomalaisten
rakentamia taloja on paljon jäljellä, muun muassa
Jac Ahrenbergin suunnittelema tyttökoulu, jossa on nykyisin
kulttuurikeskus ja kirjasto. Kaupungin nähtävyys on kauniisti remontoitu ortodoksinen kirkko.
Yksi syy matkustaa Sortavalaan on Valamon luostari. Sinne pääsee kesäisin laivarannasta pikaveneellä.Katunäkymä Sortavalassa. |
Kommentit
Lähetä kommentti