Japanilaistaiteilijat pelkistävät – Rodinin ihmisvartalot syleilevät ja kiertyvät solmuun Ateneumin kahdessa suurnäyttelyssä
Katsushika Hokusai: Fuji etelätuulessa kirkkaana aamuna (Punainen Fuji) (1994). Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Yehia Eweis. |
Vuosien ajan
Ateneumin taidemuseo on ollut minulle se taidemuseo, jonka näyttelyt täytyy
aina nähdä. Näyttelyt ovat huolella tehtyjä, sivistäviä, kiinnostavia ja
elämyksellisiä.
Japanomania pohjoismaisessa taiteessa 1875–1918 ja Rodinin aistilliset
veistokset jatkavat samaa hyvää Ateneumin linjaa. Niinpä sunnuntai-iltapäivä
vierähtää hieman ruuhkaisissa saleissa näitä näyttelyitä katsellessa.
Japanomania-näyttelyn kokoaminen on ollut Ateneumille usean vuoden suurtyö. Esillä on yli
neljäsataa teosta ja esinettä, joista sataviisikymmentä on lainattu ulkomailta.
Näyttelyssä japanilaista ja pohjoismaista taidetta
esitellään rinnakkain, ja salit on rakennettu eri teemojen ympärille.
Japani innosti muiden muassa Albert Edelfeltiä, Helene
Schjerfbeckiä, Vilhelm Hammershöitä,
Edvard Munchia, Paul Gaugania, Vincent van Goghia
ja Claude Monet’a.
Pohjoismaissa japanilaisesta taiteesta tuli muoti-ilmiö 1850-luvulta
lähtien. Japanilaisia esineitä kerättiin ja ideoita saatiin muun muassa
japanilaisesta puupiirustuksesta. Taiteilijat sisustivat työhuoneitaan
japanilaisilla kankailla, viuhkoilla ja sermeillä ja kuvaisivat niitä
teoksissaan.
Puupiirroksissaan
japanilaistaiteilijat suosivat yksinkertaista selkeää viivaa ja
poikkeuksellisia perspektiivejä ja tilankäyttöä. Toistuvia aiheita olivat koti,
interiöörit, geishat ja kurtisaanit. Myös geometrinen ornamentiikka ja
koristekuviot innostivat japanilaisia taiteilijoita.
Länsimaiden kuvastoon japanilainen kulttuuri juurtui
erityisesti 1890-luvulta lähtien. Japanin taiteesta omaksuttiin niukkuus,
puhtaus ja selkeys. Suomessa modernin ja pelkistetyn tyylin omaksui muiden
muassa Helene Schjerfbeck. Monissa Hugo Simbergin
grafiikan vedoksissa on japanomanian henkeä.
Albert Edelfeltin muotokuvissa näkyy japanilaisvaikutteita,
samoin kuin Akseli Gallen-Kallelan
maalauksissa.
Metsä ja luonto
yhdistävät pohjoismaisia ja japanilaisia taiteilijoita. Japanilaiset eivät
tyytyneet jäljittelemään luontoa vaan kuvasivat esimerkiksi rytmikkäitä
puurivistöjä ja lähikuvia kasveista ja eläimistä. Lumiset metsät, kalliot ja
talvimaisemat olivat yhteinen aihe pohjoismaisille ja japanilaisille
taiteilijoille.
Ateneumin suurnäyttely on hieno läpivalaisu Japanin ja
Pohjoismaisten taiteilijoiden monisäikeisistä kytkennöistä. Toisaalta se on liiankin runsas, sillä
ripustus kärsii ahtaudesta.
Auguster Rodinin Ajattelija esittelyvideossa. |
Ahtautta on myös Auguste Rodinin (1840–1917) aistillisten
veistosten asettelussa. Ne eivät oikein saa tilaa ympärilleen.
Ranskalaistaiteilijalla on kiinnostava kaksoisrooli, koska
häntä pidetään yhtenä viimeisenä klassisena kuvanveistäjänä samalla, kun hän
raivasi tietä uudelle ja modernille kuvanveistotaiteelle. Sitä tosin ei heti
ymmärretty. 1800-luvulla Rodinia pidettiin liian rohkeana.
Hän näytti jättävän kesken veistoksen. Ihmisfiguurista
puuttui joku osa, mutta Rodinille se oli jo valmis teos, mikä oli hänen
aikanaan uutta.
Ateneumin näyttelyssä figuurit kiertyvät monenlaisiin
solmuihin tai syleilevät toisiaan. Rodin kuvasi mallejaan mieluiten
luonnollisissa, sattumanvaraisissa asennoissa. Ilmeikkäät vartalot välittävät
voimakkaita tunteita. Niissä on hiljaista mietiskelyä, sykkivää draamaa ja
rosoista pintaa.
Japanomania-näyttely
Ateneumissa 15.5. saakka. Rodinin veistokset ovat esillä 8.5. saakka.
Kaarina Kaikkosen paidat liehuvat Ateneumin myymälän vieressä ja Ateneumin ulkopuolella. Kuva: Sirpa Pääkkönen |
Kyllä Kaikkonen on paras ;)
VastaaPoista