Didrichsenin taidemuseo toi suomalaisten nähtäville komean kokoelman Neuvostoliiton suojasään kauden realistista taidetta
Sergei Jakobshuk: Saamelaisnaiset. Kuvat: Sirpa Pääkkönen |
Kirjailija Maksim Gorki ja runoilija Sergei Jesenin
näyttävät eläväisiltä ja sympaattisilta Didrichsenin taidemuseon näyttelyssä
Olipa kerran neuvostotaide. Kummankin muotokuva tosin on maalattu paljon kirjailijoiden
kuoleman jälkeen. Lev Balkind maalasi Gorkin muotokuvan vuonna 1970. Alla
Asajevan maalaisromantiikkaan kallistuva maalaus koivunrunkoon nojailevasta
Jeseninistä on vuodelta 1985.
Maksim Gorki kuoli vuonna 1936. Sitä ennen vuonna 1934 hänet
oli kohotettu Neuvostoliiton kirjailijaliiton ensimmäiseksi puheenjohtajaksi ja
sosialistisen realismin keulakuvaksi. Pari vuotta myöhemmin tapahtuneeseen Gorkin kuolemaan
liittyi huhuja, että Neuvostoliiton salainen poliisi olisi myrkyttänyt Gorkin.
Sergei Jesenin kuoli oman käden kautta vain 30-vuotiaana
vuonna 1925.
Lev Balkind: Maksim Gorki. |
Venäläinen taidekeräilijä Mihail Arefjev (s.1958) kiinnostui
Neuvostoliiton sosialistiseksi realismiksi kutsutusta suuntauksesta
kuvataiteessa, jota hän alkoi keräämään 2000-luvun alussa. Hänellä on noin
tuhannen teoksen kokoelma, joista nelisenkymmentä on nyt esillä Didrichsenin taidemuseossa Helsingin Kuusisaaressa.
Näyttelyssä Olipa kerran neuvostotaide pääpaino on ns.
suojasään kauden ajan taiteessa. Stalin oli kuollut 1953, ja 1960-luvulla
höllennettiin tiukempia taiteelle asetettuja vaatimuksia. Sosialistisen
realismin kaudella taiteelle oli annettu poliittinen ja propagandistinen tehtävä.
Sen piti valistaa kansaa ja osallistua yhteiskunnan rakentamiseen aikakauden
hengessä. Länsimaiden modernit virtaukset tuomittiin, ja taiteilijoita
katosi vankityrmiin yhteiskunnalle väärien mielipiteiden vuoksi.
Suojasään aikanakin realismi oli vallitseva tyylisuuntaus,
mutta aiheet monipuolistuivat. Taiteilijat kuvasivat ihmisiä työssä ja
vapaa-aikana. Psykologinen ote kuvauksessa vahvistui. Mukana on maisemia ja
asetelmia ja myös kansantaiteen pohjalta nousevia maalauksia.
Alla Asajeva: Sergei Jesenin. |
Olipa kerran neuvostotaide on erinomainen katsaus 1960- ja 1970-luvun, osin myös 1980-luvun
neuvostotaiteeseen. Taiteilijoilla on vankka koulutus. He hallitsevat
sommittelun ja muotokuvamaalauksen.
Realistisissa töissä on samoja piirteitä kuin Suomen
kultakauden ajan maalauksissa. Viktor Nemtsevin maalauksesta
Arvossapidetty kolhoosityöntekijä Klaudia Nikolajeva vuodelta 1978 tulee
mieleen Akseli Gallen-Kallellan Akka ja kissa. Aleksander Deinekan Hyvä aamu
vuosilta 1959-1960 on sukulaisteos Verner Thomén Kylpeville pojille vuodelta
1910.
Deinekan yli neljä metriä leveä kylpeviä, alastomia
nuorukaisia kuvaava mosaiikkimaisesta maalattu teos peittää näyttelysalin
päätyseinän kokonaan ja on yksi näyttelyn pääteoksista. Deinekalla oli suuri merkitys
neuvostotaiteessa. Hän omaksui modernia muotokieltä ja maalasi myös valtavia
monumentaaliteoksia.
Omiin suosikkeihin kuuluvat Sergei Jakobshukin
Saamelaisnaiset vuodelta 1977 ja Jevgeni Zaitsevin Korvaamaton menetys vuodelta
1983. Teetä juovien saamelaisnaisten totisissa kasvoissa on ripaus tahatonta
huumoria. Korvaamattomassa menetyksessä näkyy luopumisen tuska.
Neuvostoliitto romahti ja sen tilalle palasi Venäjä 1990-luvun
alussa, mutta realismin perinteet istuvat edelleen tiukasti venäläisten taidemaussa.
Pietarilaisissa taidepiireissä odotetaan, että kaupunki perustaisi museon
nykytaiteelle.
Joitakin vuosia sitten Vasilin saarella avattiin yksityinen,
hienosti remontoitu Erarta-museo, joka kerää uutta venäläistä taidetta.
Nykytaiteen gallerioista merkittävimmät ovat Anna Nova –galleria, Novyi musei
eli Uusi museo ja Marina Gisichin taidegalleria. Mielestäni tärkein on
kuitenkin Eremitaasin lisäsiipeen
Pääesikunnan taloon pari vuotta sitten avattu museo, jossa Eremitaasin
impressionismi-kokoelmien lisäksi on esillä vaihtuvia nykytaiteen näyttelyitä
hulppeissa tiloissa.
Didirchsenin taidemuso on järjestänyt useita hienoja ja
arvokkaita näyttelyitä, kuten norjalaistaiteilija Edvard Munchin näyttely pari
vuotta sitten. Olipa kerran neuvostotaide jatkaa samaa kiinnostavaa linjaa.
Olipa kerran neuvostotaide -näyttely Didrichsenin taidemuseossa 15. 5. saakka. Kuusilahdenkuja 1.
Aleksander Deineka: Hyvä aamu. |
Niin minäkin huomasin Sergei Jakobshukin teos Saamelaisnaiset.Mietin onko vasemmalla olevalle naiselle nousee kasvojen edessä teeasettin höyryä?
VastaaPoista