Arvoituksellinen tyttö pukeutuu valkoiseen huiviin Merja Salon valokuvassa
Merja Salo kuvasi valkohuivisen tytön Libanonissa vuonna 1980. |
Maailman pakolaistilanne on pahempi kuin koskaan. Sota
ja konfliktit pakottavat miljoonat ihmiset jättämään kotinsa ja etsimään suojaa
muualta. Syyrian sotaa on paennut yli neljä miljoonaa ihmistä.
Syyrian pieni naapurimaa Libanon on YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n mukaan ottanut
vastaan miljoona syyrialaispakolaista, vaikka maassa on ennestään satoja tuhansia pakolaisia.
Helsingin työväenopistossa on esillä valokuvanäyttely, joka kertoo Libanonin ja Syyrian
pakolaisleireistä eri vuosikymmenillä. Mukana on valokuvia muun muassa
professori Merja Salolta ja
filosofian tohtori Leena Sarasteelta. Näyttely oli viime syksynä esillä Pasilan kirjastossa.
Merja
Salo kuvasi Libanonia vuonna 1980. Silloin filmille tallentui kuva valkoiseen
huiviin pukeutuneesta naisesta keskellä väkijoukkoa. Valkoinen liina erottuu
häikäisevänä pilkkuna harmaan massan keskeltä.
”Kuva
on otettu juttukeikalla Beirutissa palestiinalaisten nuorten harjoitusleirillä,
jossa oli enimmäkseen tyttöjä. Kävimme leirillä Suomen tietotoimiston
toimittajan Eeva Valjakan kanssa. Olin tuolloin itsekin töissä STT:ssä,
ulkomaanosastolla toimittajana, mutta lähdin kuvaajaksi mukaan juttumatkalle”,
Merja Salo kertoo.
He
tunsivat Libanonissa sairaanhoitaja Marja-Leena Orabyn, joka työskenteli
Punaisen ristin tehtävissä palestiinalaisten pakolaisleireillä Sabrassa ja
Shatilassa.
”Hänen
kauttaan pääsimme sairaaloihin ja tapaamaan yksityisiä ihmisiä. Luvassa oli
myös Jasser Arafatin haastattelu,
jota tosin emme saaneet.”
Kuvat
julkaistiin STT:n kautta ja levisivät eri lehtiin. Leena Saraste pyysi Merja
Salon kuvia omaan näyttelyynsä, ja ne ovat kiertäneet siitä saakka eri
näyttelyissä.
”Kuvaustilanne
oli sellainen, johon valokuvaaja varmaan vaistomaisesti aina reagoi: tumman
väkijoukon keskellä on jokin valon avulla erottuva elementti, tässä tapauksessa
tytön valkoinen huivi. Myös hänen kasvonsa ja ilmeensä olivat klassisen
kauniit. En tiedä tytön nimeä enkä muista, mikä tämän koulutusleirin tavoite
täsmälleen oli”, Merja Salo muistelee.
Leena Saraste kuvasi Jasser Arafatin 1982. |
Leena
Saraste sai palestiinalaisjohtaja Jasser Arafatin kuvatuksi, kun Arafat oli
lähdössä Beirutista 30. elokuuta 1982 Libanonin sodan vuoksi.
”Beirutin
Commodore-hotelli oli täynnä lehdistöä. Siellä arvailtiin kuumeisesti, missä
Arafat olisi valmistautumassa lähtöön. Vaihtoehtoja tuntui olevan rajattomasti.
Onnekkaasti osuin oikeaan paikkaan ja pääsin vielä portille etummaiseksi,
mukanani vain pieni Minox. Nostin kevyen
kameran suorin käsin niin korkealle kuin mahdollista, ja onnistuin, näkemättä,
rajaamaan kuvan niin, että pienikokoinen Arafat on libanonilaisten
liittolaisten ympäröimä. Jäljellä oli vain muutama ruutu diafilmiä.
Televisiokuvaajat tunkeutuivat eteeni. Tämä
ruutu jäi ainoaksi. Televisio kertoi perheelleni, että olen kunnossa. Mikään
muu kommunikaatio ei silloin toiminut”, Leena Saraste muistelee.
Leena Sarasteen kuva enosta ja lapsista. |
Pakolaisena omalla maallaan ja naapurimaissa
–valokuvanäyttely on esillä Helsingin työväenopiston aulagalleriassa maaliskuun loppuun saakka, Helsinginkatu 26, toinen kerros. Näyttelyssä on esillä Leena Sarasteen ja Merja Salon valokuvia pääosin 1980-luvulta sekä Laura Junka-Aikion ja Jarkko Tiitisen kuvia 2000-luvulta.