Lea Kömi lataa intohimon ja petoksen mustavalkoisiin valokuviinsa
Kuva sarjasta Banks. @Lea Kömi |
Valokuvataiteilija
Lea Kömin Dramaattiset varjot –näyttelyn valokuvissa liikkuu kohtalokkaita
naisia, jotka vamppaavat miehiä. Miehet ovat kyynisiä rikollisia tai vieteltävissä
olevia rikosetsiviä, joita nainen naruttaa. Keskeinen sankari on femme fatale
eli kohtalokas nainen.
Lavastetuissa
mustavalkoisissa kuvissa on tarinoita, joista katsoja näkee väläyksen, mutta ei
sitä, mistä tarina on alkanut ja mihin se päättyy. Ne tihkuvat intohimoa,
petosta ja draamaa. Naisten ja miesten roolimallit eivät kumpua
todellisuudesta, vaan liioittelusta ja taiteeksi muutetuista stereotypioista.
Yhdessä
kuvassa miehen käden varjo uhkaa vaaleatukkaista, säikähtänyttä naista. Toisessa
nainen ottaa aseekseen korkokengän ja hyökkää kohti tuntematonta vastustajaa. Kolmannessa
nainen jää auton alle ja neljännessä nainen lojuu tiellä dramaattisten valojen
pyyhkiessä mahdollista rikospaikkaa.
Elokuvamaiset
kuvat ovat saaneet vaikutteita 1940- ja 1950-lukujen Hollywoodin film noir
-elokuvista. Teatterikuvaukseen perehtynyt Kömi ihastui film noir -elokuvien
jyrkkiin valoihin ja dramaattisiin varjokuvioihin. Dramatiikka syntyy valon ja
varjon kontrasteista.
”Meillä on
avopuolisoni kanssa tapana katsoa vanhoja klassikkoelokuvia. Muutama vuosi
sitten innostuin eritoten 1940-luvun ja 1950-luvun alkupuolen film noir
-leffoista. Minuun teki suuren vaikutuksen muun muassa Billy Wilderin ohjaama Auringonlaskun
katu ja Carol Reedin Kolmas mies”, Lea Kömi kertoo.
Elokuva Kolmas
mies innoitti häntä monestakin syystä. Siinä on vahvaa dramaattista
valoilmaisua, kuvauskulmien omaperäisyyttä ja mukana on myös Orson Wellesin mystinen ja karismaattinen
sivurooli.
Auringonlaskun kadussa Kömiä kiehtoo mykkäelokuvan tähden, Gloria Swansonin ylidramaattinen
roolisuoritus. Hänen kauttaan kuvataan aikakauden muuttumista, hiipuvaan
tähteyteen liittyvää luopumisen vaikeutta ja samalla Hollywoodin tähtitehtaan
pimeää puolta.
”Olen
näytellyt itsekin aikoinaan muun muassa Kellariteatterissa 1992. Esitin Nouseva Vesi -nimisessä näytelmässä
Hollywood-tähteä, jonka esikuvana oli ohjaajan mukaan Mae West, 1930-luvun glamourintäyteinen supertähti ja
viettelijätär. Itse taisin viedä hahmoa enemmän Greta Garbon kaltaisen salaperäisyyden suuntaan. Myöhemmin aloin
valokuvata teatteria.”
Foto Noir
-tarinoiden ideat lähtevät usein esineistä, jotka kuljettavat juonta
eteenpäin.
Malleja
kuviinsa Lea Kömi on löytänyt Facebookin
TFCD-mallisivuilta. Osa sarjoista on kuvattu Kömin studiolla Vallilassa ja osa ulkona, kuten Pohjois-Espoossa sijaitsevan Kaisan kodin kauniissa ja
Näyttelyssä
on esillä noin kolmekymmentä valokuvaa. Television näytöllä pyörii viisi
tarinaa elokuvamaisina valokuvaesityksinä. Näyttelyn ollessa kiinni televisio
näkyy Mannerheimintien puoleisessa ikkunassa ja valokuvaesityksiä voi käydä
katsomassa vaikka keskellä yötä
Näyttelyssä
ovat mukana Kasvot Kirjassa –valokuvasarja vuodelta 2013 Kohtalona Ahneus –valokuvasarja vuodelta
2014, Femme Fatale –valokuvasarja
vuodelta 2014, Banks -valokuvasarja, vuodelta
2013 ja Murhaava auto –valokuvasarja vuodelta 2015.
Lasipalatsi (Mannerheimintie 22–24),
ti–su 12–18, näyttely avoinna 8. 11. saakka.
Kommentit
Lähetä kommentti