Uhmakas ja upea Krista Kosonen vakuuttaa Kätilössä
Krista Kosonen tekee hienon nimiroolin Kätilössä. Kuva Solar Films. |
Sota on toistuva aihe kirjallisuudessa ja elokuvissa. Katja
Kettu kuvaa vaikuttavassa romaanissaan Kätilö Lapin sotaa ja jatkosodan
loppuvaiheita Petsamossa. Antti J. Jokinen sovitti romaanin elokuvaksi.
Sota on elokuvassa raakaa, välillä realistisen tuntuista ja
ahdistavaa, välillä taiteellisesti nähtyä hidastettujen kuvien marssia. Pommit räjähtelevät ja sirpaleet lentävät
ilmaan.
Jokisen ohjaama Kätilö on mielestäni parempi kuin hänen
edellinen lähihistorian kauhuja kuvaava elokuvansa Puhdistus, joka perustui
Sofi Oksasen romaaniin ja vei Viron historiaan Neuvostovallan puristuksessa.
Puhdistuksessa väkivalta pursui yli äyräittein ja siinä
kahmaistiin liikaa asioita yhteen elokuvaan.
Kätilössä on taustalla Katja Ketun oman suvun kokemuksia,
mikä antaa tarinalle riipaisevuutta. Romaani ja elokuva kaivavat esiin
historian hämärästä Lapin sodan aikaiset vankileirit ja saksalaissotilaiden
suhteet suomalaisiin naisiin.
Suomen tämän hetken ehkä kysytyin naisnäyttelijä Krista
Kosonen tekee valtavan hienon roolin kätilönä, joka lähtee Titovkan vankileirille
saksalaisrakkautensa perässä. Kososen
vikasilmäksi haukuttu kätilö on rohkea ja peräänantamaton ihminen. Kosonen tuo
upeasti esiin voimakastahtoisen naisen persoonallisuuden. Hän ei pelkää
sylkäistä suomalaisupseeria silmille eikä vapise, vaikka ase osoittaisi kohti.
Oikeudentuntoinen kätilö on valmis kaivamaan vedestä hukutetun
sylilapsen ja hautaamaan tämän maahan. Lahtaajaksi hänestä ei ole, vaikka
vastaan tulee tilanteita, jolloin oma henki on vaarassa. Hän ottaa myös riskejä
auttamalla vankeja.
Kososen esittämä Helena kestää navetaksi nimitetyn paikan,
jossa natsit tekevät vangeilla julmia ihmiskokeita ja teloittavat heitä.
Helena rakastuu Lauri Tilkasen esittämään valokuvaajaan ja
SS-upseeriin, jonka mieli on murtunut Babi Jarin keskitysleirillä Ukrainassa
vuonna 1941. Elokuvassa upseerin muistot nousevat esiin mustavalkoisina
valokuvina. Ketun romaanissa Johannes-nimisen saksalaisvalokuvaajan psyyke on
vielä hauraampi ja sairaampi kuin elokuvassa.
Ketun romaanin yksi vahvuus on värikäs kieli ja Lapissa
puhuttava murre, jossa on erikoisia sanoja. Pronominit muistuttavat toisinaan
viron kieltä. Elokuvassa ilmeikäs kieli
jää välillä muun äänitaustan jalkoihin, jolloin joutuu kurkkaamaan
ruotsinkielisestä tekstityksestä, mistä on kyse.
Kososen ja Tilkasen lisäksi sivuroolit ovat erinomaisesti
näyteltyjä. Pirkka-Pekka Petelius on mainio Helenan sukulaismiehen roolissa.
Hän sukkuloi rintamien välissä ja onnistuu jotenkin aina luovimaan vaikeissa
tilanteissa. Tommi Korpela vankileirin upseerina on miehekäs ja karski käskyjen
antaja.
Kommentit