Kansallisoopperan Nenä on herkkua alusta loppuun
Nenät liikkeellä. Kuva: Suomen kansallisooppera |
Tässäpä ooppera, joka ei pääty päähenkilön traagiseen
kuolemaan ja kyyneliin kuten niin moni ooppera, vaan vapauttavaan ja hersyvään
nauruun.
Dmitri Shostakovitshin Nikolai Gogolin tarinaan säveltämä
Nenä on karnevaali, hersyvä musiikillinen komedia ja pikakatsaus 1800-luvun Venäjään.
Se on nautinto silmälle ja korvalle ja virkistävä
energiapakkaus. Peter Steinin ohjaus on valtavan kekseliäs ja sujuva.
Näyttämökuvissa nousevat esiin 1800-luvun yläluokka ja kansanihmiset, syvä
ortodoksinen Venäjä, Pietari valtakatuineen ja Kesäpuistoineen. Näihin
leikataan välähdyksenomaisesti nurkan takana odottavaa tulevaisuutta,
Shostakovitshin omaa aikaa ja 1920-luvun Venäjää, jossa uudet avantgardistiset
taidesuuntaukset nousevat pinnalle ja teollistuminen muuttaa elämää.
Oopperan henkisessä maastossa ovat läsnä herrat ja narrit, poliisit
ja byrokratia, lahjonta ja korruptio,
huhut ja massahysteriä. Kukapa ei haluaisi nähdä nenää, jonka joku tietää tallustelevan
Kesäpuistossa. Kansanjoukot jyskyttävät puiston takorautaisen portin takana ja
orkesteri takoo ilmaan vahvan äänitaustan.
Gogolin satiirin siivittämä tarina on hauska.
Kollegioasessori Kovaljov huomaa parturista lähdettyään, että hänen nenänsä on
kadonnut. Siitäpä alkaa nenän metsästys. Byrokratian ihmemaassa nenä ymmärtää
muuttua arvokkaaksi valtioneuvoksesi. Kovaljov yrittää saada apua poliiseilta
ja sanomalehden konttorista ilman tulosta. Kovaljov epäilee, että nenän
irtoaminen on erään leskirouvan juoni, jolla hän yrittää saada Kovaljovin
avioitumaan tyttärensä kanssa.
Yksinkertaista pikku juonta kehystävät upeat
joukkokohtaukset, tanssivat poliisit ja kansanjoukot ja monistetut nenät.
Vietit riistäytyvät valloilleen, kun sotilasjoukko ryhtyy
joukkoraiskaukseen. Valkoinen hevonen tassuttelee näyttämöllä ja matkalle
lähtevää väkeä ahtautuu hevosvankkureihin.
Ooppera lauletaan venäjäksi. Vierailevien solistien ääntämys
on niin hyvää, että venäjää osaava suomalainen saa sanoista vaivatta selvää. Hienoista laulajista muiden ylitse nousee Koljakovin palvelija tenori Andrei Popov.
Onnistuneessa oopperassa on vain yksi suuri miinus. Tällä
erää sen esitykset ovat ohi. Toivottavasti ooppera palaa ohjelmistoon.
Kommentit
Lähetä kommentti