Saksalaistaiteilija Anselm Kiefer täyttää Göstan paviljongin Mäntässä mykistävällä taiteellaan
Puolitoista
vuotta sitten Mäntässä avattu Serlachius-museoiden Göstan paviljonki on yksi
kauneimmista uusista suomalaisista museoista. Myös näyttelytarjonnaltaan se
nousee tällä hetkellä maamme ykkösriviin, kun esillä on saksalaisen Anselm Kieferin näyttely.
Noin
kolmekymmentä suurikokoista maalausta ja veistosta levittäytyy kolmeen saliin
luoden vahvan, lähes mykistävän kokonaiselämyksen katsojalle. Näyttely on
koottu saksalaisen taiteenkeräilijän Hans
Grothen yksityiskokoelmasta. Pankkiirina, arkkitehtina ja
rakennusyrittäjänä työskennellyt Grothe
omistaa yhden suurimmista yksityisistä Kiefer-kokoelmista.
Aikaisemmin
Suomessa on nähty vain muutamia Kieferin teoksia.
Vuonna
1945 Donaueshingenissä syntynyt Kiefer kuuluu Saksan ja koko Euroopan
nimekkäimpiin nykytaiteilijoihin. Hän varttui sodasta toipuvassa maassa, ja
lapsuuden kokemuksissa on yksi avain hänen teostensa tulkinnoilla. Kotikaupunki
raunioitui pahoin sodanaikaisissa pommituksissa. Kiefer eli lapsuutensa
ensimmäiset vuodet keskellä näitä raunioita.
Kieferin
väriskaala on harmaan, musta ja ruskean sävyinen. Maalausten väripinnat ovat paksut. Hän
sekoittaa maalauksiin tuhkaa, lyijyä, kasveja, kipsiä, lasia, sementtiä,
piikkilankaa, oksia, hiuksia ja ruostuneita esineitä.
Teokset
vievät ajatukset raunioille. Monessa
maalauksessa on viittaus juutalaisten tuhoon holokaustissa.
Esimerkiksi
teoksessa Mustia hiutaleita lyijystä
tehty kirja lepää lohduttoman talvimaiseman päällä. Maalaukseen liitetyt
runosäkeet kertovat holokaustista . Reliefimäisesti törröttävät puun oksat
symbolisoivat hautoja tai vanhoja kirjoitusmerkkejä.
Historian
lisäksi Kieferiä kiinnostaa filosofia, mytologia, antiikin kertomukset,
kaunokirjallisuus ja uskonnot. Näyttelyssä teoksilla on kuvainnolliset nimet ja
hyvät selitykset siitä, mihin taiteilija on pyrkinyt.
Kevyempää
Kieferiä edustavat teoksen Antiikin
naiset kolme valkoisiin pukuihin puettua naisveistosta, jotka tuntuvat
leijuvan tilassa raskaiden maalausten keskellä. Kipsiin valetut mekot edustavat antiikin
kreikkalaisesta ja roomalaisesta historiasta tunnettuja naishahmoja kuten
runoilija Sapfoa ja Sokrateen vaimoa Ksanthippea.
Mustan
ja harmaan värisävyistä poikkeaa teos, jolla on pitkä nimi: Lehmusten
alla on nurmen nukkaa taittelemalla kukkaa, siellä se nytkin nähtäisiin. Runollinen
nimi viittaa keskiaikaiseen lauluun Lehmusten
alla ja Berliinissä sijaitsevaan Unter den Linden –katuun. Teoksessa heleän
vihreästä pinnasta nousee punertavia ja vaaleita kukkia.
Näyttelyn
vaikuttavuus syntyy teosten koosta ja hyvin suunnitellusta ripustuksesta.
Suurimmat teokset ovat kooltaan useita neliömetriä. Joissakin on massaa
tuhansien kilojen edestä. Mihinkään pieneen paikkaan tällaista näyttelyä ei voi
tehdä.
Kieferistä
on sanottu, että hän vaatii paljon katsojalta, mutta hän vaatii paljon myös
itseltään. Näyttelyssä pyörii tunnin kestävä video, jossa Kiefer kertoo
työstään. Hän vuokraa hylättyjä tehdashalleja voidakseen tehdä jättikokoisia
teoksia.
Vuonna 1988 Anselm Kiefer osti vanhan tiilitehtaan
Odenwaldista ja teki siitä ateljeensa. Hän muutti Ranskaan 1990-luvulla ja
rakensi Barjaciin vanhaan silkkikutomoon ateljeen. Vuodesta 2007 Kiefer on työskennellyt
Pariisin lähellä Croissy-Beaubourgissa sijaitsevassa ateljeessaan. Vanha halli
on kooltaan 36 000 neliömetriä.
Työskennellessään
Kiefer antaa toisinaan sattuman vaikuttaa lopputulokseen. Kiefer ripottelee tuoreen maalipinnan päälle
tuhkaa ja nostaa teoksen pystyyn. Alas ropiseva tuhka synnyttää omia uomiaan
teokseen.
Uransa
alussa Kiefer nousi lehtien otsikoihin, kun hän käsitteli teoksissaan
natsi-Saksan historiaa. Hän pukeutui isänsä käyttämään Wehrmachtin sotilasunivormuun
ja poseerasi historiallisten nähtävyyksien edessä. Häntä syytettiin natsien
ihailusta, vaikka viesti oli toisenlainen: saksalaisten oli kohdattava
kipupisteensä ja tutkittava suhteensa kolmannen valtakunnan syntyyn.
Mäntässä
esillä oleva näyttely asetetaan pysyvään näyttelyyn Mannheimin taidehalliin
Saksaan vuonna 2017.
Anselm
Kieferin näyttely on esillä Serlachius-museoiden Göstan paviljongissa Mäntässä
24. huhtikuuta saakka.
Böömi on meren rannalla. |
Böömi on meren rannalla oli suosikkini tässä ylivoimaisessa, ylimaallisessa näyttelyssä.
VastaaPoista