Upea Mankell kuvaa kuoleman läheisyyden kirurgin suulla Ruotsalaisissa saappaissa
Henning Mankellin
Ruotsalaisia saappaita lukiessa ei
voi olla miettimättä kirjailijan kohtaloa. Mankell kuoli syöpään tämän vuoden
lokakuussa. Maailmalle hän paljasti syöpädiagnoosinsa tammikuussa 2014, kasvain
niskassa ja keuhkoissa.
Vakavasti sairas kirjailija teki sen minkä voi, tarttui
kynään ja kirjoitti syöpäpäiväkirjaansa taudin etenemisestä. Hän kiitti hoitoja
ja läheisiään, näki välillä valoa ja uskoi voivansa kirjoittaa pitkäänkin.
Italialaiset kengät
–romaanin (2007) itsenäinen jatko-osa Ruotsalaiset
saappaat jäi hänen viimeiseksi romaanikseen. Lisäksi ilmestyi
kirjoituskokoelma Juoksuhiekka, jossa
hän kertaa elämänsä tapahtumia.
Suru ja luopuminen ovat vahvasti läsnä Ruotsalaisissa saappaissa, joka kertoo melko eristäytyneenä muusta
maailmasta elävästä 70-vuotiaasta kirurgista, Fredrikistä.
Romaanin dramaattinen alku loihtii lukijan silmien eteen
tulipalon. Fredrikin talo saaressa palaa maan tasalle. Hyvällä tuurilla hän
pelastautuu ulos liekkien keskellä mukanaan kaksi oikean jalan kumisaapasta.
Muuta hän ei saa mukaansa. Tuli nielee seinät, tavarat ja dokumentit.
Alku on rajun symbolinen. Siinä menee elämä, joka kulkee
kohti loppuaan. Viimeiselle matkalle ei oteta mitään mukaan, ei edes kahta
saman jalan kumisaapasta.
Saaressa on Fredrikin tyttären asuntovaunu, johon Fredrik
majoittuu saadakseen suojaa alkavan syksyn viileyttä vastaan. Romaani rakentuu
pitkälle Fredrikin ajatuksille. Lukija pääsee näkemään kirurgin sisäisen
maailman, sen pohdinnat ja vivahteet.
Saariston pienessä yhteisössä on vain harvoja asukkaita.
Erikoisin on nuuskija ja luulosairas postinkantaja Jansson, jonka käsistä ei
kulje yhtään postikorttia niin, että hän ei lukisi niitä.
Rikoskirjailijana maailmanmaineeseen noussut Mankell luo
tähänkin romaaniin rikoselementtejä. Poliisit alkavat tutkia palon syytä.
Syyttävä katse kohdistuu talon omistajaan.
Naispuolinen paikallislehden toimittaja tekee aiheesta
juttua lehteen ja tutustuu Fredrikiin. Onnettomuus tuo Fredrikin näköpiiriin
myös hänen maailmalla seikkailevan tyttärensä.
Ruotsalaiset saappaat
on tavattoman hyvin kirjoitettu. Sen kaikki keskeiset henkilöt ovat oman tiensä
kulkijoita kaukana keskivertokansalaisista, mutta samalla hyvin tosia.
Mankell liikkuu syvien asioiden parissa. Miten rakentaa
elämä uudelleen silloin, kun kaikki on tuhoutunut. Fredrik tarvitsee
henkilöllisyystodistuksen, pankkikortin, vaatteita ja kaikkia arkielämän
tavaroita. Kirurgilla on sentään säästöjä, joilla pääsee alkuun.
Uuden elämän luomisessa on koko ajan vahvasti läsnä pohdinnat
vanhenemisesta ja kuolemasta. Mitä vielä ehtii tehdä, kun kello käy kohti
elämän päätepistettä. Ehtiikö vielä rakastua vai onko se mahdotonta? Ehtiikö
luoda yhteyden omille teilleen häipyneeseen tyttäreen?
Vanheneminen tulee hitaasti ja huomaamattomasti. Veneeseen
ei voi hypätä yhtä ketterästi kuin nuorempana. ”Vanheneminen oli usvaa, joka
ajelehti hiljaa mereltä päin”, Mankell kirjoittaa. Vanha mies pelkää kuolemaa, ei sitä käy
kieltäminen.
Pitkin romaania on hienoja oivalluksen hetkiä kuten kohta, jossa
kirurgi muistelee, kuinka hänen vaarinsa
tappoi kauriin. Fredrik oli silloin kymmenvuotias.
”Ihmiset eivät ole täysin sellaisia kuin heidän luulee
olevan. Se koskee kaikkia. Ihmisissä, jotka tapaa ja luulee tuntevansa, on aina
jotain odottamatonta”, Mankell kirjoittaa.
Tunteet eivät sammu iän mukana. Fredrik elättelee toivoa,
jotta häntä kolmekymmentä vuotta nuorempi paikallislehden naistoimittaja
antaisi jotain vastakaikua Fredrikin varovaiselle lähestymiselle. Mankell on
kuitenkin realisti eikä sorru siirappiin.
Hyvin kiinnostava juonne on välien hidas lämpiäminen
tyttäreen, johon liittyy useita dramaattisia hetkiä.
Mankell osaa luoda arjen jännityksen. Kuinka pelastetaan
vaikeuksiin joutunut tytär, jonka omalaatuinen käytös kätkee alleen
salaisuuksia.
Muita tasoja hieman heikompi linkki Ruotsalaisissa saappaissa on rikostarina. Kun kirurgin talon
tulipalo ei jää saariston ainoaksi mysteeriksi, poliisit joutuvat kaivamaan
syyllisen eikä ehdokkaita ole kovin monta.
Mankell kirjoittaa romaaniinsa toivon säikeen kuten hän
syöpäpäiväkirjojensa alussakin kirjoitti, mutta kuolema on silti voittamaton.
Kuolema ei ilmoita tulostaan eikä siihen ole valmis edes vaikeasti sairas
ihminen, vaikka toista väittäisi.
Henning Mankell:
Ruotsalaiset saappaat, suom. Kari Koski. Otava. 495 s.
Kommentit
Lähetä kommentti